شهرستان سربیشه با ثبت ۱۳ میلیمتر بارندگی رکورددار اولین بارش پاییزی در خراسان جنوبی شد و این استان همچنان جزو مناطق کم‌بارش در سال آبی جاری است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در اولین بارندگی فصل پاییز این استان که از ۱۳ آبان آغاز شد تا امروز حجت‌آباد سربیشه با ۱۳ میلیمتر بیشترین بارندگی را به ثبت رسانده است.

جواد نخعی افزود: این میزان بارش باران نسبت به سال گذشته که کم‌بارشی آن در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، افزایش و در مقایسه با میانگین بلندمدت کاهش داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به الگوی بزرگ مقیاس در تراز میانی جو و شاخص‌ها در استان بارندگی کمتر از نرمال در فصل پاییز پیش‌بینی می‌شود و در فصل زمستان بارندگی‌ها به سمت نرمال گرایش خواهد داشت.

رییس گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیش‌بینی فصلی از ۱۰ آبان تا ۱۰ دی ماه پیش بینی می‌شود بارندگی‌ها کمتر از نرمال باشد بنابراین از ۱۰ دی تا ۱۰ بهمن ماه در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، قاینات و زیرکوه پنج تا ۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال و از ۱۰ بهمن تا ۱۰ اسفند بارش‌ها در محدوده نرمال گزارش شده است.

وی افزود: این پیش‌بینی‌ها در مهر ماه صادر شده و قطعیت آن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو، خراسان جنوبی جزو استان‌های کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفته دوم آبان‌ ماه بوده‌ است.

همچنین سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.