فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان قاینات از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد.
، سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، اعلام کرد: فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی که آبان ماه سال جاری به میزبانی شهرستان قاینات برگزار می گردد، منتشر شد.
متن فراخوان به شرح ذیل است: 
بسمه تعالی
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با همکاری موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان  و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قاینات به منظور رشد و گسترش هنر نمایش  با تاکید و تمرکز بر تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی و با نگاه به چشم انداز تولیدات یکساله هنرمندان تئاتر استان ،جهت خلق آثار فاخر و ارزشی، هفدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی را به میزبانی شهرستان قاینات در سال ۱۴۰۲ برگزار می نماید.
شرایط عمومی:
موضوع نمایش های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت آن می باشد، اما ستاد جشنواره بر خود لازم می داند محورهای زیر را مورد تاکید قرار دهد.
·        گسترش فرهنگ مفاهیم ارزشی( ایثار، شهادت، مقاومت و موضوعات مرتبط با مسائل دینی ، قرآنی و نماز، عفاف و حجاب، امر به معرف و نهی از منکر، تبیین گام دوم انقلاب اسلامی )
·        ترویج سبک و الگوی زندگی ایرانی اسلامی (ارتقا نهاد خانواده،فرزند آوری ،جوانی جمعیت)
·        بهره گیری از مفاهیم و جلوه های تاریخ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران
·        توجه به فرهنگ عامه و ارزش های بومی، تاریخی و ادبی استان
·        موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۲(رشد تولید- مهار تورم)
بخش های رقابتی جشنواره:
۱-تاتر صحنه ای
۲-تاتر خیابانی
مقررات جشنواره:
·      جشنواره به صورت رقابتی برگزار می شود و برگزیدگان آن به دبیرخانه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
·    جشنواره تئاتر استــانی صــرفاً مختص به آثار نمایشی تولید شده هنرمندان استان خراسان جنوبی که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد، خواهد بود. لذا گروه هایی که حد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی (از آذرماه۱۴۰۱تا مهر ماه۱۴۰۲) آثارخود را تولید وحداقل تعداد ۵ نوبت اجرای عمومی دربخش تاتر صحنه ای و ۸ نوبت در بخش تاتر خیابانی  داشته اند، می توانند متقاضی حضوردرجشنواره تئاتر استان باشند.
·      تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی، درج اطلاعات آثار در درگاه جامع سایت ایران تئاتر می باشد. لذا از تمامی گروه های نمایشی درخواست می شود اطلاعات دقیق اجراهای خود را در این درگاه بارگزاری نمایند و طبیعی است استناد ستاد جشنواره نیز به خبر درج شده در این درگاه خواهد بود.
·      همکاری گروه ها با مسئول سامانه ی ایران تاتر در استان خراسان جنوبی الزامی بوده و بایستی قبل از درج خبر اجرای عمومی مستندات گروه مورد نظر از جمله مجوز شورای نظارت ارائه  نماید.
·      تمامی گروه ­های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره ۱) را در درگاه استانی تکمیل نمایند. (دبیر خانه از پذیرش فیزیکی درخواست ­ها معذور خواهد بود)  فرم شماره۱، ملاک برنامه ­ریزی های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می­بایست از طریق مکاتبه اداره کل استان با اداره کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد.
·      نمایش های حاضر در جشنواره باید از متون نویسندگان ایرانی (درهردوبخش صحنه ای و خیابانی)استفاده کرده باشند اولویت پذیرش با آثاریست که به مسایل و موضوعات منطقه و استان با چشم انداز جهانی وبهره گیری از شگردهای روز تاتر جهان تولید شده باشد.استفاده از گونه های مختلف نمایش در هردوبخش صحنه ای وخیابانی اعم از آیینی- سنتی ،فیزیکال، شورایی، میدانی،  محیطی بینارشته ای بلامانع است.
·      متون اقتباسی(آداپته شده ایرانی) در هردوبخش نمایش نامه تاتر صحنه ای و ایده های بخش خیابانی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس می توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور یابند.
·      ارایه مجوز نویسنده (برای بخش نمایش نامه صحنه ای و ایده پرداز برای بخش خیابانی)  یا ناشر یا مترجم برای اجرای عموم و شرکت در جشنواره از سوی گروه به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

 

·      هر کارگردان مختار است که در هر بخش با یک اثر نمایشی و با انتخاب یکی ازشیوه های موجود متقاضی حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر باشد:
الف) از طریق جشنواره استانی ،حضور در فرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره های استانی و انتخاب برای جشنواره بین المللی تاتر فجر

ب‌) تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش های مختلف صحنه ای  و خیابانی جشنواره بین المللی تاتر فجر با توجه به فراخوان چهلمین جشنواره بین المللی  تاتر فجر (که متعاقبا از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد)

 

·      جشنواره تاتر فجر دراستان صرفا میزبان یک اثر از هر کارگردان  در هر بخش خواهد بود.(هرکارگردان می تواند یک اثر دربخش صحنه و همزمان یک اثر در بخش خیابانی داشته باشد)

·       نمایش های ارایه شده نباید قبلا توسط همان گروه در هیچکدام از جشنواره های استانی پیشین شرکت کرده باشند

·    چنانچه در هر مرحله ای از انتخاب آثار و یا برگزاری جشنواره، مغایرتی با فراخوان منتشر شده وضوابط جشنواره اثبات گردد،گروه نمایشی ازحضوروادامه در جشنواره حذف و تمامی مسئولیت ها به عهده متقاضی خواهد بود.

·      به گروه های راه یافته به جشنواره،در بخش صحنه ای بر اساس حجم دکور، لباس، تعداد بازیگران و عوامل اصلی نمایش و کیفیت آثار و به تشخیص ستاد برگزاری جشنواره تا سقف ۷۰۰۰۰۰۰۰ریال (۷۰میلیون ریال)  به عنوان کمک هزینه ودر بخش تاتر خیابانی تا سقف ۳۵۰۰۰۰۰۰ پرداخت خواهد شد.

·      دبیرخانه ی جشنواره از کارگردانانی که برای اولین بار درجشنواره حضور پیدا می کنند(افرادی که دارای سابقه ی اجرای عموم هستند ولی سابقه ی حضور در جشنواره تاتر رادرمقام کارگردان ندارند) به عنوان کارگردان های تاتر اولی تاسقف ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ حمایت خواهد کرد.

·      حضور گروههای تاتر معلولین در بخش رقابتی آزاد و باتوجه به اهمیت موضوع سایکودرام  «نمایش درمانی»  که ناظر به استفاده از ابزار بدن و حرکت برای اقشار مختلف از افراد عادی تا  مبتلایان به اختلالات ذهنی حرکتی است از گروههای تاتر معلولین تا سقف ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ حمایت خواهد کرد.

·      شرکت کنندگان در جشنواره با ارسال اثر خود و تکمیل فرم درخواست حضور در جشنواره ، متعهد و ملتزم  می شوندکلیه قوانین وسیاستهای جشنواره راپذیرفته ودرهیچ مرحله ای بویژه داوری حق اعتراض واستنکاف ازسیاست های اعلامی نداشته باشند.

 

شرایط و مراحل انتخاب آثار:

بازبینی و انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره  با نظر شورای سیاستگذاری فقط به صورت حضوری انجام خواهد شد.

 

مدارک لازم جهت شرکت در جشنواره :

۱)تکمیل فرم تقاضا و ثبت نام در جشنواره(فرم شماره یک)

·        کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم درخواست(فرم شماره۱) دقت لازم برای درج دقیق مشخصات کامل گروه، شماره تماس و آدرس ایمیل را به عمل آورند. این فرم ملاک برنامه ریزی های بعدودعوت ازگروه خواهدبود وهیچگونه تغییری درنام نمایش یا بازیگران و عوامل امکان پذیر نخواهد بود.

۲) تائیدیه اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا ادارات شهرستان های استان

۳ ) یک حلقه لوح فشرده حاوی فایل DVD  متن نمایشنامه  و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرای نمایش ، یک قطعه عکس و بیوگرافی  کارگردان

۴) مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و یا مترجم مبنی بر رضایت حضور اثر در جشنواره (این مجوز برای آثار اقتباسی نیز شامل می شود.)

 

تقویم برگزاری جشنواره:

آخرین مهلت ثبت نام و تقاضای حضور در جشنواره تا۱۵  مهرماه ۱۴۰۲

زمان بازبینی : ۱تا۵ آبانماه

برگزاری جشنواره: هفته سوم آبان ماه ۱۴۰۲

 

نشانی دبیرخانه:

استان خراسان جنوبی –قاین – میدان امام  – اداره  فرهنگ وارشاد اسلامی قاینات  –

دبیرخانه هفدهمین  جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی

شماره تماس:۳۲۵۲۶۴۴۰

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور