چند روزی است که با شایعه شیوع کرونا ویروس در جامعه مواجه شده‌ایم. به ناچار به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه، بسیاری از مردم، مواردی همچون ماسک، دستکش، الکل، ماده ضدعفونی کننده دست و سطوح را از داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها خریداری کردند. آنهم با قیمتی فراتر از آنچه که باید باشد. تازه می‌فهیم که جایگاه اخلاق و شعائر اسلامی در جامعه ما به کجا رسیده است. تازه متوجه می‌شویم عده‌ای زندگی انگل‌گونه‌ای را انتخاب کرده‌اند و در شرایطی که مردم به این اقلام بهداشتی نیاز دارند، به دنبال سودجویی و منفعت شخصی خود هستند. عده‌ای احتکار می‌کنند تا در روز مبادا آن را با قیمت گزافتر به مردم خود بفروشند و عده ای دیگر هم با در نظر گرفتن کسری بازار، فقط به دنبال آباد کردن جیب خود هستند. از سمت دیگر، مردم هم، از ترس کمیاب یا گران شدن محصولات، به یکباره تعداد بالایی از این اقلام را خریداری کردند که این رفتار هم، کم از رفتار سایر سودجویان ندارد. چرا که این محصولات تنها در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفت و تعدادی از افرادی که اندیکاسیون بالاتری برای استفاده از این محصولات داشتند، با کمبودی در بازار مواجه شدند که قابل اغماض نیست.

نمی‌توان گفت بر سر این مردم چه آمده است؟ مردمی را که روزگاری در هشت سال دفاع مقدس، در زیر بمباران شیمیایی، حتی ماسک خود را در اختیار سایر همنوعان خود قرار می‌دادند، اکنون چه شده است که در هر شرایطی تنها به فکر خویش و منفعت خویش هستند. حتی به قیمت به خطر افتادن جان و سلامتی هم نوعان خود. بر سر اخلاقیات چه آمده است؟

به نظر می‌اید، دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی، به خصوص در این شرایط حساس باید وارد عمل شوند و این افراد سودجوی بی‌انصاف را به اشد مجازات برسانند، به گونه‌ای که درس عبرتی شود برای دیگران و این رفتارهای مشابه در جامعه کم رنگ شود. شاید جامعه ما، بیشتر از کرونا ویروس باید از این قبیل ویروس‌های انسان‌نما وحشت داشته باشد که خون مردم را در شیشه کرده‌اند. این افراد، باید از ریشه خشکانده شوند تا این رفتارهای بیمارگونه غیر انسانی به سایر افراد تسری پیدا نکند. لاجرم در شرایطی که تعداد افراد مسن، دیابتیک، بیماران دارای بیماری خاص مانند سرطان، نقص ایمنی، دیالیز و … در جامعه بالاست، خانواده‌های بی‌شماری ناچار به تهیه اقلامی مانند ماسک و دستکش و مایع ضد عفونی کننده هستند؛ در این شرایط نه تنها نمی‌توان، این افراد را توصیه به عدم خرید آن نمود بلکه بر عکس، باید به صورت رایگان هم در اختیار آنان گذاشت.

لذا مردم این استان، از دستگاه‌های قضایی و قانونی متولی امر، تقاضا دارند که در مقابل این رفتارهای ناشایست ضد انسانی به شدت بایستند و با اجرای قوانین سخت، این رفتارها را ریشه‌کن نمایند.

از سوی دیگر، هنگامی که می‌دانیم شرایطی به وجود آمده است که تعدادی از اقلام بهداشتی با کسری مواجه شده‌اند، مردم نیز مراعات حال سایر هموطنان خود را بنمایند و به مقدار نیاز خرید کنند و این نکته را مدنظر داشته باشند که همواره افراد دیگری وجود دارند که نیاز بیشتری به آن فرآورده دارند. به امید روزی که همه مردم، دادرس یکدیگر باشند.

کلیه یادداشت های بدون اسم توسط سر دبیر نوشته می شود و ویراستاری توسط دکتر زارعی صورت می گیرد