مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲۰۰ کیلوگرم زعفران خشک از کشاورزان استان به صورت حمایتی خریداری شده است و این روند تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

وحید ضیائیان احمدی  افزود: خرید حمایتی زعفران از امروز به طور رسمی در استان خراسان جنوبی آغاز شد و شاهد استقبال کشاورزان از این طرح و مراجعه زعفران کاران به مراکز عرضه در استان هستیم.

وی با بیان اینکه چهار مرکز خرید حمایتی زعفران در خراسان جنوبی فعال است اظهار داشت: زعفران کاران استان می‌توانند برای فروش محصول خود به سه اتحادیه تعاون روستایی در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس و شرکت تعاونی روستایی مطهری سرایان مراجعه کنند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: محصول کشاورزان در این مراکز بر اساس کیفیت زعفران که در آزمایشگاه انجام می‌شود در ۲ رده پوشال مرغوب با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان و زعفران نگین هر کیلوگرم ۱۳ میلیون تومان خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در طرح خرید حمایتی فقط محصول امسال خریداری می‌شود تصریح کرد: عده زیادی از کشاورزان نسبت به تحویل زعفران سال قبل به مراکز اقدام می‌کنند در حالی که سال قبل نیز طرح حمایتی از زعفران را داشتیم و امسال قادر به خرید محصول پارسال نیستیم.

ضیائیان احمدی ادامه داد: سال گذشته بعد از پایان طرح خرید حمایتی زعفران، طرح خرید توافقی را نیز در استان داشتیم که تا اردیبهشت ماه امسال طول کشید و محصول را هشت تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت بازار خریداری کردیم.

وی گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم زعفران به صورت حمایتی و ۶۰۰ کیلوگرم به صورت توافقی از کشاورزان استان خراسان جنوبی خریداری شد و پیش بینی می‌شود امسال خرید حمایتی به سه تن افزایش یابد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: برای فروش محصول امسال نیز کشاورز باید ابتدا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، معرفی‌نامه شامل سطح زیرکشت و میزان برداشت محصول را دریافت کند و سپس با در دست داشتن معرفی‌نامه و سایر مدارک شناسایی به مراکز خرید حمایتی مراجعه شود.

وی یادآور شد: سال گذشته بیشترین میزان زعفران توسط کشاورزان در روزهای پایانی طرح خرید حمایتی تحویل مراکز ما شد که به کشاورزان توصیه می‌کنیم امسال تحویل محصول را به روزهای پایانی طرح موکول نکنند.

ضیائیان احمدی گفت: طرح خرید حمایتی زعفران از کشاورزان استان از ۱۲ آبان و به طور رسمی از امروز در استان خراسان جنوبی آغاز شد و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهلت طرح خرید حمایتی زعفران تمدید نخواهد شد گفت: این طرح چون به طور همزمان در سه استان کشور انجام می‌شود امکان تمدید برای یک استان را ندارد لذا کشاورزان باید در اسرع وقت از این شرایط استفاده کنند و به امید تمدید طرح نباشند.

ضیائیان احمدی افزود: قیمت خرید زعفران تاکنون مورد رضایت کشاورزان بوده و از میانگین بازار بالاتر است.

۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار از مزارع استان خراسان ‌جنوبی زیر کشت زعفران است و بیشترین سطح زیر کشت زعفران در خراسان ‌جنوبی به شهرستان قاینات با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد.

پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان خراسان جنوبی برداشت شود و تولید زعفران نسبت به سال گذشته سه و نیم درصد افزایش یابد.

این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.