معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

محمد فرهادی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: از مجموع این پروژه‌ها ۸۸۰ پروژه عمرانی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری انجام شده برای پروژه‌های قابل افتتاح را ۸۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۵۴ میلیارد از محل منابع ملی، ۵۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۱۸۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۳۳۲ میلیارد تومان مربوط به سایر منابع است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه در هفته دولت اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها ۷۸۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از مجموع اعتبار قابل پیش‌بینی برای این پروژه‌ها، ۵۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هشت میلیارد تومان استانی، ۶۲۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سایر منابع ۹۴ میلیارد تومان تامین خواهد شد.

فرهادی عنوان کرد: از مجموع پروژه‌های هفته دولت در استان ۳۸۱ پروژه مربوط به مناطق شهری و ۶۷۲ پروژه مربوط به مناطق روستایی است که در هفته پیش‌رو (دوم تا هشتم شهریور) افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

وی گفت: همچنین از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح ۲۳۸ پروژه در سطح شهرها و ۶۴۲ پروژ نیز در روستاها به بهره‌برداری می‌رسد که رشد سه برابری پروژه‌ها در مناطق روستایی نشان از نگاه ویژه دولت به روستاها دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در استان، شهرستان درمیان ۱۳۵، شهرستان سربیشه ۱۱۷، شهرستان قاینات ۱۱۱، شهرستان زیرکوه ۱۰۴، شهرستان بشرویه ۹۶، شهرستان فردوس ۹۱، شهرستان بیرجند ۸۳، شهرستان خوسف ۷۸، شهرستان سرایان ۷۳، شهرستان طبس ۵۹ و ۱۰۸ پروژه مربوط به شهرستان نهبندان است.

وی با بیان اینکه هفته دولت امسال عملیات اجرایی ۱۴۳ پروژه در شهرها و ۳۰ پروژه در مناطق روستایی آغاز می‌شود گفت: سیاست دولت این بوده که پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی کاهش یابد و پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد و در اولویت قرار گیرد.

فرهادی ادامه داد: سال گذشته هزار و ۸۰ پروژه هفته دولت در استان افتتاح شد اما امسال ۸۸۰ پروژه قابل افتتاح هستند که این کاهش به منزله کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه به این دلیل است که هر هفته یا در طول سال شاهد افتتاح پروژه‌ها در سطح ملی و استانی بودیم تا مردم به موقع از پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به برخی پروژه‌های قابل افتتاح شاخص و اثرگذار گفت: در حوزه گازرسانی یکی از بهترین عملکردها را در استان داشته‌ایم و بیشترین رشد گازرسانی در سطح روستاهای کشور مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: عملیات گازرسانی  به ۴۷ روستا، ۲۶ واحد صنعتی و پروژه‌های مسکن محرومان و اقدام ملی با اعتبار ۱۲۹ میلیارد تومان هفته دولت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ترمیم، بهسازی جاده‌ها و مسیرهای اصلی و فرعی استان را از دیگر پروژه‌ها ذکر کرد و گفت: در این حوزه ۱۹ پروژه با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان در سطح استان افتتاح می‌شود.

فرهادی از افتتاح مرحله اول آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و افزود: همچنین ۲۱ پروژه احداث زمین چمن مصنوعی در شهرستان‌ها با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان آماده افتتاح است.

وی اصلاح، تعمیر، بهسازی و توسعه شبکه برق را از دیگر پروژه‌های شاخص برشمرد و اظهار داشت: ۲۵۵ پروژه در این زمینه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: فاز دوم طرح‌های بیابان‌زدایی از جمله مالچ‌پاشی و نهالکاری واقع در مسجد شکر طبس به منظور جلوگیری از هجوم شن‌های روان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی افتتاح کشتارگاه صنعتی دام و شترمرغ شرکت آریاآرک شرق در خوسف را از دیگر برنامه‌های هفته دولت بیان کرد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومان که ۴۰ میلیارد تومان آن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی هزنیه شده، زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم می‌کند.

فرهادی گفت: بهره‌برداری از کارخانه کنسانتره آهن پارسیان با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان در طبس و اشتغال ۳۵ نفر، سایت پسماند شهرداری بیرجند با اعتبار ۱۰.۵ میلیارد تومان و طرح هادی ۱۸ روستا با هزینه‌کرد پنج میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در استان خراسان جنوبی است.

وی از برنامه افتتاح کارخانه خط دانه‌بندی منیزیت با سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد تومان در شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: همچنین عملیات اجرایی تعریض و بهسازی جاده سربیشه – درح با پیش‌بینی اعتبار ۴۵ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی طرح تولید اسلوب سرامیکی و کاشی ساختمانی کفی پرسلانی لعاب‌دار با پیش‌بینی ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در خوسف و احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره آهن با پیش‌بینی سرمایه ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در زیرکوه نیز در هفته دولت آغاز می‌شود.

وی آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع گردشگری شهر حاجی‌آباد زیرکوه با پیش‌بینی هفت میلیارد تومان اعتبار توسط بخش خصوصی را از دیگر پروژه‌ها ذکر کرد و گفت: همچنین عملیات گازرسانی به سه روستا، ۱۰۸ واحد صنعتی و پروژه‌های مسکن محرومان و اقدام ملی با پیش‌بینی ۳۳ میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.

فرهادی افزود: عملیات اجرایی احداث سایت تلفن همراه در نقاط روستایی شهرستان بیرجند نیز با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از عمده‌ترین دلایلی که نقش بخش خصوصی در پروژه‌های هفته دولت امسال پررنگ است مربوط به تشکیل ستاد توسعه خاوران و رفع موانع و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران در استان است که باید قدر این ابتکار استاندار را بدانیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از زمان تشکیل ستاد توسعه خاوران تاکنون فرایندهای طولانی و طاقت‌فرسای سرمایه‌گذاری در استان که بخش خصوصی را اذیت و انگیزه آنها را سلب می‌کرد حذف شده چراکه بدون شک رغبت بخش خصوصی نویدبخش توسعه استان است.