معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سهم خراسان جنوبی از اعتبارات عمرانی دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور برای سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از هزار میلیارد تومان جذب شد.

 علیرضا عباس‌زاده در گفت و گویی اظهار داشت: دور اول سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (شهریور ۱۴۰۰) حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات حوزه عمرانی به همراه داشت و مابقی اعتبارات که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است، جزو اعتبارات تسهیلاتی بوده است.

وی تصریح کرد: اعتبارات حوزه عمرانی سفر اول رئیس جمهور به استان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۲ درصد اعتبارات محقق شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در اعتبارات سال ۱۴۰۱ نیز چون سال مالی از شهریور آغاز می‌شود، تاکنون وضعیت خوبی در واریزی‌ها داشته‌ایم و امید است با تامین منابع دولتی بتوانیم برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبات و پروژه‌های جدیدی نیز بگیریم.

تاکید دولت بر اتمام پروژه‌های قبلی است

وی کثرت پروژه‌ها و کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات کنونی کشور عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم تاکید دارد که پروژه جدیدی ایجاد نکند تا همان پروژه‌های قبلی به اتمام برسد.

عباس‌زاده ادامه داد: برخی مواقع بنا به ضرورت، ممکن است پروژه جدید ایجاد شود مانند بیمارستان زیرکوه یا تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند که به دلیل نیاز مبرم به این دو، دولت برای آن اعتبار می‌گذارد تا ایجاد شود اما در مجموع دولت مصمم است که پروژه جدید در دستور کار قرار ندهد چون پروژه نیمه‌کاره در کشور زیاد داریم.

وی گفت: برای نمونه فقط در حوزه ورزشی بیش از هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند و متاسفانه پروژه‌های زیاد و بدون در نظر گرفتن اعتبارات لازم، ایجاد شده که اتمام آنها اعتبارات فراوانی می‌خواهد.

آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی درخصوص طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به خراسان جنوبی گفت: آب برای خراسان جنوبی بسیار مهم است، چرا که استان بی‌سابقه‌ترین خشکسالی‌ها را تجربه می‌کند به همین دلیل باید از روش‌های مختلف مساله آب را حل کرد.

وی افزود: شرکت ملی فولاد ایران برای تامین آب مجتمع فولاد قاینات قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی بسته و پساب فاضلاب شهر قاین می‌تواند در حال حاضر پاسخگوی آب مورد نیاز شرکت فولاد باشد.

عباس‌زاده طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به خراسان جنوبی را از دیگر طرح‌های در دست اقدام برای حل معضل آب استان عنوان کرد و گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان در دستور کار جدی دولت است و جلسات متعددی در هیات دولت برای آن برگزار شده و می‌شود.

طرح برای تامین آب صنایع است

وی بیان کرد: این طرح بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال در خراسان جنوبی دارد و عملیات اجرایی طرح نیز شروع شده، شرکت تامین آب صنایع و معادن ایران مجری طرح است و این طرح برای تامین آب صنایع اجرا می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به گران بودن انتقال آب از دریای عمان گفت: برای هر متر مکعب آب حدود سه و نیم یورو هزینه اولیه پیش‌بینی شده و طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم کار اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیریابی طرح انجام شده و اکنون کنده‌کاری در حال انجام است افزود: پیمانکار طرح در استان نیز مشخص شده و عملیات لوله‌گذاری از سمت خراسان رضوی به قاین به طول ۲۰ کیلومتر آماده اجرا است.

عباس‌زاده گفت: قرار بود در دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (۲۴ و ۲۵ آذر امسال)، آیت الله رئیسی از روند اجرایی طرح بازدید داشته باشند که به دلیل فشرده بودن برنامه‌ها به زمان دیگری موکول شد.

انشعاب به همه شهرستان‌ها داده می‌شود

به گفته وی آب پیش‌بینی شده برای خراسان جنوبی از این طرح ۶۰ میلیون متر مکعب است که به همه شهرستان‌ها انشعاب داده می‌شود و این آب برای تامین صنایع است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: وزارت نیرو ۳۰ درصد این آب را پیش خرید کرده که در مواقع ضروری از آن برای آب شرب استفاده کند.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به استقبال حماسی مردم خراسان جنوبی از رئیس جمهور در اولین سفر دور دوم سفرهای استانی، این حضور را دارای پیام‌های مهم در مقیاس ملی و جهانی دانست که آبی بر فتنه‌های اخیر دشمنان بود و موجی از حمایت‌های مردمی برای کشور ایجاد کرد.

عباس‌زاده افزود: رئیس جمهور نیز در جلسات متعدد ضمن تشکر از این حضور حماسی مردم استان، تاکید کرده که این قدرشناسی مردم خراسان جنوبی مسئولیت مدیران را بیش از گذشته کرده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به منطقه مرزی درح در سربیشه که روز جمعه ۲۵ آذر امسال انجام شد، گفت: رئیس جمهور در این سفر ضمن دیدار چهره به چهره و از نزدیک با مردم منطقه مرزی درح، دستوراتی برای رفع موانع و مشکلات مردم این منطقه صادر کرد.

افتتاح پروژه‌های مهم در سفر دوم رئیس جمهور

معاون استاندار خراسان جنوبی، یکی از پروژه‌های افتتاحی در سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی را افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند برشمرد و اظهار داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای فردوس، قاین، خوسف و سربیشه در دستور کار قرار دارد و در مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان لحاظ می‌شوند.

وی خشکسالی و کمبود آب برای بخش کشاورزی و صنعت را یکی از چالش‌های پیش روی استان دانست و گفت: یکی از راه‌های تامین آب صنعت و کشاورزی استفاده از آب‌های موجود نامتعارف مانند پساب فاضلاب است که در فاز اول طرح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای صنعت استحصال می‌شود.

به گفته وی برای فازهای بعدی طرح تا ۴۵۰ لیتر بر ثانیه نیز پیش‌بینی شده که بخش زیادی از آب صنایع را تامین می‌کند.

قطع وابستگی به خارج با راه‌اندازی خط تولید تایرهای فوق‌ سنگین

عباس‌زاده با اشاره به افتتاح خط پیچیده ساخت دستگاه تایرسازی کویر تایر از دیگر پروژه‌های دانش‌بنیان و افتتاحی استان در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح، بومی بودن آن است، به طوری که تمامی مراحل ساخت این دستگاه‌ها توسط فرزندان خراسان جنوبی طراحی و عملیاتی شده و اولین بار در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی قطع وابستگی به خارج از کشور، ارزآوری و خودکفایی را از مهمترین مزیت‌های این طرح دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هفتمین کشور دنیا است که طراحی و نصب این دستگاه را به‌صورت بومی انجام می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی آغاز عملیات اجرایی تولید سالانه ۵۰ هزار تن تایر سنگین و فوق‌ سنگین معدنی و راهسازی را از دیگر پروژه‌های سفر رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد نیاز کشور به لاستیک‌های سنگین و فوق سنگین از خارج تامین می‌شود که با راه‌اندازی این خط در کشور از واردات بی‌نیاز و از خروج ارز برای خرید این گونه لاستیک‌ها جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از این طرح بزرگ صنعتی، اشتغال بیش از هزار و ۶۲۰ نفر نیروی کار به‌صورت مستقیم را در پی دارد.

بهره‌برداری از فاز دوم طرح فولاد قاینات تا سال آینده

عباس‌زاده به بهره‌برداری از فاز اول طرح فولاد قاینات در سفر رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: فاز اول طرح با بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد و فاز دوم طرح که تهیه شمش فولاد است، اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در سفر اخیر هیات دولت به خراسان جنوبی وزرا نیز به شهرستان‌ها سفر کردند و طرح‌های افتتاحی بزرگی داشتند که از جمله می‌توان به آغاز واگذاری خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان طبس به صورت نمادین اشاره کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر باند دوم جاده‌ای افتتاح شد و به ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی استان کمک کرد.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۵۰ کیلومتر باند دوم در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده و اکنون از سربیشه تا آرین‌شهر به طور کامل زیر بار ترافیک رفته است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور