مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۷۰ محیط‌بان از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی حفاظت می‌کنند و برای مناطق حفاظت شده استان به ۱۳۰ محیط‌بان دیگر نیاز داریم.

حسن اکبری روز شنبه اظهار داشت: عرصه‌های زیر پوشش مساحت استان خراسان جنوبی ۱۵ میلیون هکتار است که برای پیشگیری از تخلفات صید در تمامی این عرصه‌ها، باید محیط‌بانان محیط زیست حضور داشته باشند.

وی افزود: در مناطق تحت مدیریت، مناطق چهارگانه و شکار ممنوع حضور محیط‌بانان جدی‌تر و دائمی باید باشد که ۱۵ درصد خاک استان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اما محیط زیست در ۱۵ میلیون هکتار استان و هرجا که تخلف و شکاری اتفاق می‌افتد یا گونه‌ای بیمار و یا گزارش داده شود، باید حتما حضور و اقدامات لازم را داشته باشد ضمن اینکه باید گشت پایش از زیستگاه‌های آزاد به صورت پاره وقت انجام شود.

وی با گلایه از اینکه برای حفاظت از عرصه‌های ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی در مجموع ۷۰ محیط‌بان داریم که از این تعداد هشت نفر اوایل امسال جذب شدند افزود: این تعداد با توجه به وسعت و عرصه‌های وسیع استان بسیار کم است.

اکبری بیان کرد: در همه نقاط استان حیات وحش وجود دارد و باید گشت و کنترل صورت بگیرد بنابراین باید بخشی از وظایف محیط زیست به بخش خصوصی و مردم واگذار شود چراکه در مورد قرق‌های اختصاصی در نیم قرن پیش در قانون پیش‌بینی شده که امکان مشارکت مردم وجود دارد ولی این مهم تاکنون عملیاتی نشده است.

وی گفت: قانونگذار پیش‌بینی کرده است که برای واگذاری امور به بخش خصوصی باید موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع در این زمینه اخذ و در شورای عالی محیط زیست طرح شود که این اتفاق نمی‌افتد و در سازمان موضع‌گیری شده که عملا این قانون در استان ما نتیجه‌ای نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون حفاظت از عرصه‌های محیط زیست تنها از طریق دولت انجام می‌شود.

وی افزود: حداقل برای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط‌بان برای مناطق حفاظت شده نیاز داریم این در حالی است که می‌گوییم برای حدود ۲ میلیون هکتار تحت مدیریت استان ۲۰۰ محیط‌بان نیاز است.

اکبری تصریح کرد: از این ۷۰ نفر محیط‌بان، ۲۰ نفر فقط در قالب فعالیت‌های عمرانی با ما همکاری و حداقل قانون کار را دریافت می‌کنند که این تعداد برای دریافت همان حق‌الزحمه حداقل نیز امسال با مشکل مواجه شدند که در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم چرا که این نیروها از افراد بسیار زحمتکش محیط زیست استان هستند.

وی گفت: امروز برای دستگاه‌هایی که در محیط فعالیت دارند اولین اقدامی که انجام می‌شود، احداث ساختمان مناسب با سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب با امکانات قابل قبول است ولی در مورد محیط زیست این اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، وی همچنین گفت: همزمان با فرارسیدن میلاد باسعادت امام رضا (ع) و روز ملی محیط‌بان طی مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس، ۲ محیط‌بان خراسان جنوبی به عنوان محیط‌بانان نمونه کشوری تقدیر شدند.

اکبری افزود: در این مراسم که معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند از محیط‌بان رضا محمدپور (محیط‌بان منطقه حفاظت شده باقران) و محیط‌بان علی سمیعی (محیط‌بان منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه) به عنوان محیط‌بان نمونه تقدیر شد.