سرطان پستان، شایعترین سرطان در زنان/از دست رفتن فرصت طلایی درمان با مراجعه دیر هنگام بیماران به پزشک

، کارگاه آموزشی “غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری های زنان ” ویژه کارکنان زن ادارات برگزار شد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند، در این مراسم با تاکید بر حساس سازی وآگاهی جامعه در خصوص اهمیت توجه به سلامت زنان به عنوان ستون و محور بنیان خانواده گفت: سازمان جهانی بهداشت برنامه ای را تحت عنوان ابتکار جهانی سرطان سینه ارائه نموده است که هدف از این برنامه کاهش مرگ و میر جهانی این بیماری به میزان ۲.۵% در سال می باشد که در صورت سنجیدن تدابیر لازم برای دستیابی به این هدف بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ از ۲.۵ میلیون مرگ ناشی از سرطان پستان جلوگیری خواهد شد.
دکتر حسن بهرامی نژاد به هدف گذاری  ۲۵% کاهش مرگ و میر از سرطان پستان در بین زنان زیر ۷۰ سال سن تا سال ۲۰۳۰ و ۴۰% کاهش تا سال ۲۰۴۰ اشاره کرد و افزود: این نتایج می بایست ماحصل برونداد تلاش های پیشگیرانه در زمینه کاهش میزان ابتلاء زنان به این بیماری خطرناک باشد که در سایه تلاش های همکاران بهداشتی در زمینه مراقبت های منظم دوره ای توسط خود مادران و کادر مامایی شاغل در سیستم بهداشتی و سایر بخش های درمانی در کلینیک های خصوصی و دولتی محقق خواهد شد.

وی درباه ارکان اصلی دستیابی به اهداف بلند مدت بهداشتی در رابطه با سلامت بانوان تصریح کرد: ترویج سلامت برای کشف سریع، فراهم کردن امکان تشخیص بهنگام و درمان جامع از جمله مهمترین اقدامات کلیدی لازم برای دستیابی به این اهداف تعیین شده می باشد که توسط همکاران سیستم بهداشتی از طریق فراهم آوردن آموزش برای بانوان و افزایش آگاهی نسبت به علائم و نشانه‌های سرطان پستان و درک اهمیت کشف سریع بیماری ، باعث شناسائی به هنگام بیماری در بانوان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت برای دریافت خدمات رایگان خواهد شد.
دکتر بهرامی نژاد با اشاره به اهمیت فراگیری تکنیک ماموگرافی توسط بانوان برای انجام بررسی دوره ای گفت: خوشبختانه همکاران آموزش دیده ما در مراکز خدمات جامع سلامت آماده ارائه خدمات رایگان به بانوان گرامی می باشند و این مزیتی است که به شکرانه تقویت سیستم بهداشتی در زمینه پیشگیری از بسیاری از بیماری ها در کشور ایجاد گردیده است.

مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان با بیان اهمیت توانمند سازی و آگاهی بانوان در رابطه با سرطان های شایع در بانوان به ویژه  سرطان پستان به عنوان شایعترین نوع سرطان در زنان گفت: تقریبا ازهر۸ زن در دنیا، یک نفر مبتلا به این نوع سرطان می گردد که میانگین سنی بیماران در بیشتر کشورها بین ۵۰-۴۵ سال می باشد و در ایران این میانگین سنی ابتلا ۱۰ تا ۱۲ سال زودتر از کشورهای غربی بوده و بین ۴۰-۳۵ سالگی می باشد. به طور متوسط از هر ۳۵ زن ایرانی ۱ نفر در سال به سرطان پستان مبتلا می گردد.
دکتر میترا مودی با اعلام اینکه متاسفانه ۷۰% بیماران در ایران هنگامی به پزشک مراجعه می کنند که فرصت طلایی درمان موفق را از دست داده اند گفت: سرطان پستان علت اصلی مرگ در زنان سنین ۵۵-۴۵ سالگی می باشد و متاسفانه از هر ۴ زن مبتلا یک نفر جان خود را در اثر ابتلاء به این سرطان از دست می دهد.
وی تصریح کرد: در صورت اطلاع رسانی به موقع و آگاهی رسانی عمومی به گروه های هدف از سوی پرسنل بهداشتی ، انجام مراقبت های منظم دوره ای و غربالگری در مراکز خدمات جامع سلامت و توجه بیش از پیش خود بانوان به اهمیت موضوع می توان از بسیاری از این مرگ ها پیشگیری به عمل آورد.
کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با بیان اهمیت تغذیه در پیشگیری از ابتلاء به سرطان های شایع زنان گفت: تغذیه مناسب و به عبارتی حق برخورداری و دسترسی به غذای سالم و مناسب جزء اساسی ترین حقوق انسانی به شمارمی آید و بدون آن، موهبت سلامت محقق نخواهد شد

 شادی شورستانی با بیان اینکه انسانی که سالم نباشد، توانایی و نشاط و پویایی و کارآیی لازم را برای فعالیت های روزمره ندارد افزود: در دیدگاه گسترده تر، چنین انسان هایی توانایی مشارکت فعال در جامعه را نیز ندارند، بنابراین توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی در جامعه ای که افراد آن سالم نیستند، اتفاق نخواهد افتاد و برای دستیابی به توسعه پایدار، توجه به جنبه های گوناگون سلامت در همه افراد بویژه بانوان و دختران، به دلیل نیازهای جسمانی خاص این افراد، در دوران مختلف زندگی ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.
وی تصریح کرد: دختران امروز، مادران آینده هستند و در صورت توجه به نیازهای تغذیه ای آنان در زمان حال، مادران سالم تر و در نتیجه، نسل سالم تر و کارآمدتری در آینده خواهیم داشت.
کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری های زنان در دوره میانسالی گفت: نیازهای تغذیه ای انسان در دوره های مختلف زندگی با یگدیگر از لحاظ کمی و کیفی تفاوت های ویژه ای دارند که می بایست در خصوص آگاهی از هر کدام افراد به آنها توجه نمایند که این آموزش ها و مشاوره های تغذیه ای از طریق همکاران در مراکز خدمات جامع سلامت برای گروه های هدف به صورت رایگان در حال انجام و پیگیری می باشد و لازم است با مراجعه و ارتباط و بررسی وضعیت سلامتی و تکمیل پرونده سلامت در این مراکز قبل از هر اتفاق ناگواری در هر مقطع از زندگی اقدام نمود.
در پایان این کارگاه یک روزه آموزشی با توجه به نقش ویتامین د  در سلامت بانوان ، به هر یک از بانوان حاضر در جلسه یک عدد پرل ویتامین د  ۵۰ هزار واحدی  توسط واحد بهبود تغذیه داده شد و بر اهمیت استفاده ماهیانه از آن تاکید گردید.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور