#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۲ پله صعود از رتبه ۲۳ به ۲۱ ارتقا پیدا کرد در حالی که ما در این استان، کمترین جمعیت را دارا هستیم.

حمید جهانشاهی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مقایسه اعتبارات و درآمدهای مصوب خراسان جنوبی با سایر استان‌ها و رصد جایگاه استان همواره در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده است.

وی بیان کرد: برای مثال مقایسه استان خراسان جنوبی با GDP کمتر از نیم با استان تهران با GDP بالای ۲۲ قیاس مع‌الفارغ است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در بخش اعتبارات توازن منطقه‌ای که با نگاه بالا بردن میانگین شاخص‌های توسعه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته تعریف می‌شود، رتبه ۱۸ و در بخش اعتبارات سه درصد نفت حائز رتبه ۱۳ در کشور هستیم.

وی عنوان کرد: در بخش درآمدهای استانی، کارگروه درآمد و تجهیز منابع استانی که دبیرخانه آن در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مستقر است به‌صورت مداوم وضعیت درآمدهای مصوب و میزان تحقق درآمدها به تفکیک دستگاه‌های اجرایی و نیز جایگاه استان را در میان ۳۱ استان رصد می‌کند.

جهانشاهی افزود: ارقام درآمدهای استان در دهه گذشته نشان می‌دهد که خراسان جنوبی همواره کمتر از سه دهم درصد درآمدهای کشور را وصول کرده در حالی که با نگاه حمایتی دولت‌ها همواره بیش از ۲ درصد اعتبارات کشور سهم ما بوده است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای متفاوت با سنوات گذشته بوده و هرگونه تحلیل در این حوزه نیازمند ملاحظاتی است گفت: از جمله مهمترین موضوعات در بودجه سال آتی، تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها با کف اعتباری ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بودجه سال آتی ساز و کاری مشابه صندوق توسعه ملی اما در مقیاس استانی خواهد داشت و اعتبارات دولتی را با منابع بخش خصوصی اهرم کرده و در این رابطه اختیارات ویژه‌ای به استان‌ها داده خواهد شد.

وی گفت: تمامی پروژه‌های ملی و استانی ویژه پیش‌بینی نشده در قانون به استان‌ها واگذار می‌شود که مبادله موافقت‌نامه، نظارت و هزینه‌کرد آن با استان خواهد بود؛ اختیاری که در هیچ کدام از دولت‌های قبل به استان‌ها داده نشده بود.

جهانشاهی با قدردانی و بیان اینکه همواره مقام معظم رهبری و مدیران پرتلاش کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته‌اند افزود: امیدواریم با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تبدیل آن به قانون، در آینده نزدیک و در دولت انقلابی و مردمی، شاهد خبرهای امیدبخشی برای مردم این استان به‌ویژه درخصوص توسعه همه‌جانبه خراسان جنوبی باشیم.

خراسان جنوبی با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از این نظر بیست و هشتمین استان کشور است و به لحاظ وسعت نیز سومین استان پهناور بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.