#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف‌گذاری ما در استان در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی، توجه به دو موضوع دیپلماسی مرزی با استفاده از ظرفیت چهار بازارچه مرزی استان به‌ویژه ماهیرود و بسنده نکردن به کشور افغانستان است.

 جواد قناعت در دیدار مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همراه بود، افزود: ما نباید فقط به افغانستان اکتفا کنیم بلکه باید در مبادلات مرزی تمامی کشورهای حوزه دریای خزر و همسایه‌های غربی از جمله پاکستان، ازبکستان، عراق، قزاقستان، عمان و گرجستان را هم مدنظر داشته باشیم.

وی بیان کرد: به منظور شتاب بخشیدن به روند توسعه استان، نباید فرصت ارتباطات خارجی را از دست بدهیم و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، باید فعال‌تر از گذشته برای توسعه روابط خارجی‌مان گام برداریم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی ایران درخصوص برپایی نمایشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا گفت: حضور در این نمایشگاه‌ها در کنار دیگر استان‌ها، پسندیده است اما اینکه به تنهایی برای برپایی نمایشگاه در دیگر کشورها اقدام کنیم، کار شاخصی است که باید در راستای معرفی ظرفیت‌های استان با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به تامین سنگ حرمین شریفین توسط ستاد عتبات عالیات افزود: وقتی سنگ گرانیت ما به‌خوبی در عراق عرضه می‌شود، باید شرایطی را مهیا کنیم و با دعوت از تجار این کشور، صادرات سنگ را رونق ببخشیم و حتی به موضوع فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با هدف‌گذاری بازار عراق ورود کنیم.

قناعت، راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند را از زیرساخت‌های ضروری دانست و گفت: فعال شدن این کنسولگری نیاز تجار و مسافران به طی مسافت و دریافت ویزا در مشهد یا تهران را مرتفع و روند کار را تسهیل می‌کند.

وی اظهار داشت: درخواست ما از کشور افغانستان هم این است که نسبت به راه‌اندازی کنسولگری در فراه اقدام کند تا تجار و گردشگران و مسافران معطل نمانند.

استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سیمان باقران در شهرستان مرزی درمیان گفت و افزود: بازگشایی بازارچه مرزی گلورده، روند صادرات سیمان استان را تسهیل می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به آمادگی کامل مرزبانی، اداره کل گمرکات و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه استان فراهم است و در صورت همراهی کشور افغانستان و گشایش این مرز، هزینه‌های صادرات سیمان کاهش می‌یابد.

قناعت دعوت از والیان سه استان فراه، نیمروز و هرات افغانستان به خراسان جنوبی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: نشست با این سه استاندار، نشان‌دهنده عزم جدی استان بر توسعه ارتباطات است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان و جذب دانشجوهای افغان که می‌توانند به عنوان سفیران نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند نیز از جمله اقداماتی است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

مشاور استاندار و مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی نیز به تشریح برنامه‌های این مجموعه در راستای توسعه مبادلات مرزی پرداخت.

مهدی حیدری‌فرد تاکید کرد: تشکیل شورای روابط خارجی، راه‌اندازی کمیسیون همکاری‌های مشترک خراسان جنوبی با ولایت فراه، جذب نخبگان افغان، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان در راستای جذب دانشجویان افغان از جمله اقداماتی است که می‌تواند به توسعه روابط استان با کشور افغانستان بینجامد.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با افغانستان مرز مشترک دارد.