معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: تفاهم نامه همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و انجمن ایرانی همکاری با یونسکو از سوی حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی استان و محمدرضا مجیدی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره انجمن ایرانی همکاری با یونسکو امضاء شد.

علی شریعتی منش افزود: بر اساس این تفاهم نامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و انجمن ایرانی یونسکو در قالب مطالعه، پژوهش های کاربردی و ترویجی، شناخت، اشاعه و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی در سطح ملی و فراملی از توانمندی های متقابل یکدیگر بهره مند خواهند شد.

او بیان داشت: این تفاهم نامه شامل موارد زیر است:

  • همکاری مشترک در شناسایی موضوعی مواریث با قابلیت ثبت ملی و بین المللی در استان خراسان جنوبی، همچنین تهیه و تدوین پرونده و اسناد مرتبط با آن
  • همکاری و تلاش در جهت تکمیل فرآیند ثبت آثار موجود در فهرست اولیه یونسکو در استان خراسان جنوبی، همچنین تهیه و تدوین پرونده و اسناد مرتبط با آن.
  • همکاری و تلاش در جهت شناسایی رسته های گوناگون صنایع دستی، دانش های بومی و حکمت های محلی، آداب و رسوم و رسومات فرهنگی، مفاخر و مشاهیر، میراث مکتوب و… مانند نظام بهره گیری از انرژی های پاک در تاریخ (آسباد ها، سدها و آسیاب ها) در خراسان جنوبی، خوراکی های خراسان جنوبی و…
  • همکاری مشترک تلاش در جهت پایش آثار ثبت شده در فهرست جهانی در استان خراسان جنوبی، و تهیه گزارش های ادواری مرتبط با پایش در جهت اجرایی شدن مواد کنوانسیون ۱۹۷۲ و مصادیقی از این دست.
  • همکاری مشترک در تدوین بسته های آموزشی، برگزاری کارگاه ها و آموزش های مرتبط.

شریعتی منش اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه گامهای موثری در ارتقاء فرهنگ و شناخت پیشینه کهن خراسان جنوبی برداشته شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله