اقامتگاه بوم‌گردی عمارت بهشت هشتم در شهرستان فردوس به نمایندگی از ۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید.

علی اصغر مونسان عصر دوشنبه در ادامه سفر به خراسان جنوبی این اقامتگاه بوم‌گردی را در باغستان علیای فردوس با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم، فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و محلی افتتاح کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این آیین گفت: بیش از ۲ میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها داده شده است.

حسن رمضانی افزود: هشت مجموعه اقامتگاه در شهرستان فردوس است که بالغ بر پنج میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این واحدها است.

وی اظهار داشت: واحد بوم‌گردی عمارت بهشت هشتم با یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: سفره خانه سنتی سالار از دیگر واحدهای بوم‌گردی شهرستان فردوس است که با ۴۵۰ میلیون تومان سرمایه بخش خصوصی و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات به اتمام رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: فاز دوم عمارت شریفی از دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری در حوزه بوم‌گردی شهرستان فردوس است که با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات افتتاح شد.

وی افزود: مجموعه انارستون نیز با ۲۵۰ میلیون سرمایه‌گذاری و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات، رباط خوشاب با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری، بابا شبنم با ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات، خانه دنج با ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری و مجموعه ثامن با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری است.

رمضانی با بیان اینکه ۱۶ طرح بوم‌گردی نیز برای شهرستان فردوس در دست اقدام است گفت: این طرح‌ها به طور متوسط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات دولتی به اتمام می‌رسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از رفتن به فردوس، از آب انبار و کاروانسرای تاریخی سرایان، موزه مردم شناسی، بازارچه صنایع دستی و حمام قدیمی در سرایان بازدید کرد و برای کمک به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان قول مساعد داد.

علی اصغر مونسان صبح امروز (دوشنبه) به همراه برخی معاونان خود وارد بیرجند شد و از باغ و عمارت اکبریه، خانه شریف و ارگ کلاه فرنگی در بیرجند بازدید کرد.

وی به همراه استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در راهپیمایی ۹ دی شهر بیرجند نیز حضور یافت.

خراسان جنوبی بیش از ۹۰۰ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی دارد که شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و حوله بافی روستای خراشاد است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و فردوس در ۱۹۷ کیلومتری مرکز استان است.