?معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: رشد فزاینده مبادلات مرزی، طی ۷ ماهه اول امسال، نقش بسزایی در توسعه صادرات استان داشته است.
عابدی با بیان این مطلب در شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان خاطرنشان کرد: افزایش ۵۲ درصدی حجم کالاهای صادراتی و رشد ۸۲ درصدی ارزش ریالی این محموله ها از توفیقات استان در ۷ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است.
?وی تصریح نمود: طی این مدت بیش از ۲ میلیون تن کالا به ارزش ۳۶۵ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۲۴۵ دلار از مرزهای استان صادر شده است.
?معاون استاندار از رشد کالاهای ترانزیتی استان هم گفت و اظهار داشت: در ۷ ماهه نخست امسال ۴ هزار و ۹ دستگاه کامیون به وزن ۱۲۹ هزار و ۳۸۹ تن از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است.
?عابدی از رشد ۱۹ برابری تعداد کامیون ها و افزایش ۲۳ برابری وزن محموله های ترانزیت شده طی این مدت هم خبر داد.
?وی افزود: این کالاها از کشورهای اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده اند.
?به گفته وی؛ عوامل متعددی همچون تأمین زیرساخت های لازم در مرز ماهیرود توسط استان در رشد ترانزیت کالا و خدمات از این بازارچه مرزی مؤثر بوده است.

?معاون استاندار با تأکید بر این که پروژه تأمین زیرساخت های مرز ماهیرود با تلاش، جدیت و پیگیری های مداوم شخص استاندار به نتیجه رسیده، متذکر شد: مهمترین هدف شخص معتمدیان از تأمین زیرساخت های لازم در این بازارچه، رفاه حال تجار بود و بدون تردید رفع مشکلات پیله وران در مبادلات مرزی از طریق بازارچه های مرزی خراسان جنوبی، همواره در دستور کار قرار دارد.
?عابدی یادآور شد: آن چه می تواند این توفیقات در افزایش صادرات کالا و خدمات را مستمر سازد، این است که در اقلام صادراتی نیاز کشور همسایه مورد نظر باشد.
?وی تأکید کرد: توجه دادن تولید کنندگان خُرد و کلان استان به بازار افغانستان می تواند رونق واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد.
?به گفته وی؛ افغانستان، بازاری بکر است که به جهت سهولت دسترسی برای ما اهمیت بسزایی دارد.
?شایان ذکر است: در این جلسه که با حضور کلیه اعضا برگزار شد با احداث سایت دائمی نمایشگاهی در طبس گلشن موافقت گشت.
?این سایت نمایشگاهی که با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریالی شرکت پدیده گستر طبس به عنوان بخش خصوصی احداث می شود، نقش مؤثری در توسعه صادرات استان و رونق اقتصادی شهرستان طبس خواهد داشت.