هسته فناور شهید مهاجر دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، مواد بارورسازی ابر‌ها با کارایی ۲۰ درصد بالاتر از نمونه خارجی را بومی سازی کردند.

 مدیر هسته فناور شهید مهاجر گفت: اکنون بومی‌سازی این محصول پایان یافته و برای تولید انبوه اعلام آمادگی کرده‌ایم.
دکتر مجید علی آبادی افزود: هسته‌زایی و باران زایی مواد تولید شده ما توسط رصدخانه مرکزی آب و هوای روسیه در سال ۱۳۹۷ به تأیید رسید و پس از نتیجه موفقیت‌آمیز آزمایش، نمونه‌هایی بومی‌سازی شده را تولید و در اختیار مرکز باروری ابر‌های یزد قرار دادیم و به‌صورت محدود در تست‌های آزمایشی که داشتند در باروری ابر‌ها در اسفند ۹۶ و بعد هم سال ۹۷ مورد استفاده قرار گرفت و تأیید شد.
  • وی گفت: فرمول باروری ابر‌ها جنبه تجاری دارد و فقط در اختیار معدود کشور‌هایی مثل آمریکا، روسیه و تعدادی از کشور‌های اروپای شرقی است و گروه تحقیقاتی ما مطالعات خیلی فشرده‌ای داشت تا بتوانیم به این فرمول برسیم و بعد از حدود دو ماه توانستیم نخستین مواد نمونه باروری ابر‌ها را تولید کنیم که مخصوص ابر‌های فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار است.
مدیر هسته فناور شهید مهاجر گفت: ماه گذشته گروهی از وزارت نیرو به اضافه کارشناسان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابر‌ها برای امضای تفاهم‌نامه به دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند آمدند و در کنار امضای تفاهم‌نامه، مواد جدیدی که تولید کردیم با کد SMS ۹۳۲۱۵ تست شد و توانستیم ثابت کنیم کارایی مواد تولیدی ما از مواد روسی هم حدود ۲۰ درصد بالاتر است.
دکتر علی آبادی افزود: تحقیقات ما صرفاً علمی بود و از صفر کار را آغاز کردیم و وقتی تحقیقات را آغاز کردیم، هیچ نمونه خارجی در دسترس ما نبود تا با مهندسی معکوس بتوانیم به فرمول ساخت مواد بارورسازی ابر‌ها دست پیدا کنیم، و فرمولی که برای ساخت مواد معرفی کرده ایم منحصرا نتیجه‌ی مطالعات خودمان بوده است.
وی گفت در کشور نخستین مجموعه‌ای هستیم که در این زمینه فعالیت می‌کنیم و تاکنون سرمایه‌ی لازم را با کمک تیم پنج نفره خودمان تأمین کرده‌ایم.
دکتر علی آبادی افزود: امسال هم تولید مواد بارورسازی ابر‌های کشور را به هسته فناور شهید مهاجر واگذار کرده اند که کار آغاز شده و ما این مواد را تولید می‌کنیم و در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهیم که در عملیات باروری ابر‌ها در سراسر کشور مورد استفاده قرار بگیرد.
  • وی گفت: پروژه‌های دیگری هم در بارورسازی ابر‌های گرم، در مه‌زدایی از فرودگاه‌ها و حتی مقابله با تگرگ که از نظر علمی در یک دسته قرار می‌گیرند را در دستور کار قرار دادیم و هم‌زمان روی این پروژه‌ها در حال کار کردن هستیم و به‌زودی محصولات جدیدتری هم رونمایی خواهیم کرد.
هسته فناور شهید مهاجر در مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند مستقر است که فعالیت آن از اواسط سال ۹۶ آغاز شده است.