مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: جشنواره برداشت خرما در شهرستان طبس با هدف ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

، هادی شاهوردی  در این باره افزود: گواهینامه جشنواره برداشت خرما در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۴۴۰ ثبت و به استان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: یک هزار و ۵۰۳ هکتار نخلستان در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آن یعنی نزدیک به یک هزار و ۲۱۳ هکتار مربوط به شهرستان طبس بوده و مشهورترین خرمای طبس از نوع کبکاب است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: فصل برداشت خرما در این شهرستان نخل خیز فرصتی برای رونق گردشگری است چراکه برداشت این محصول مغذی با ادوات و شیوه خاصی همراه است که دیدن آن برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است و نیاز به معرفی و حمایت دارد.

وی افزود: گردشگران در جشنواره برداشت خرما می‌توانند کار طاقت‌فرسای خرماچینی، پاکسازی، چگونگی کارتن‌ گرفتن آن و آداب و رسومی را که همزمان با برداشت محصول برگزار می‌شود، از نزدیک درک و لمس کنند.

شاهوردی گفت: پس از ثبت این رویداد تلاش بر این خواهد بود که در زمان برداشت خرما و فصل خرماپزان در شهرستان طبس، برای تورهای ورودی مختص این جشنواره برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا در شاخه‌های گردشگری کشاورزی و گردشگری خوراک یکی دیگر از جاذبه‌های استان به علاقه‌مندان معرفی و شناسانده شود.

پیش از این در سال جاری مراسم عناب ته کنی، آیین کوزه شکنی، مراسم بیل‌زنی خوسف، جشنواره طلای سرخ قاینات، جشنواره انار و زعفران شهرستان فردوس و مراسم بی‌بی گردی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.

خراسان جنوبی هزار و ۲۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست میراث ملی دارد که از این تعداد ۶ اثر ثبت جهانی است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور