استاندار خراسان جنوبی بر لزوم رسیدگی به موضوع کمبود آب در استان تاکید کرد و گفت: بر همین اساس باید قرارگاه تامین آب در استان تشکیل ‌شود.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان زیرکوه افزود: به دنبال نشستی که در تهران داشتیم جمع‌بندی ما این است که ما هم می‌توانیم از آب انتقالی خلیج فارس بهره‌مند شویم و در ادامه پروژه خلیج فارس به یزد، این انتقال به بیرجند انجام شود که در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در عصر حاضر به خاطر علمی که در دسترس ما است بهترین راه انتقال آب حوزه به حوزه است مانند طرح انقلابی انتقال آب خلیج فارس به کرمان که آب ‌اکنون در گل‌گهر در حال بهره‌برداری است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بحث آب در شهرستان زیرکوه مطرح است در حالی که آب از موضوعات اساسی استان بوده و باید برای مدیریت منابع آبی موجود، برنامه داشته باشیم و در راستای مفاد سند سازگاری با کم‌آبی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آب شرب، هدررفت وجود دارد اظهار داشت: آب با هزینه زیاد تولید و به صورت بهداشتی عرضه می‌شود اما بخشی از آن هدر می‌رود.

تجهیزات بیمارستانی جدید وارد می‌شود

ملانوری بیمارستان را از دیگر مسائل شهرستان زیرکوه برشمرد و افزود: با دانشگاه علوم پزشکی برای اخذ مجوز ماده ۲۳ پیگیری کردیم و تقریبا احداث بیمارستان و تجهیز آن در زیرکوه قطعی است.

وی بیان کرد: علاوه بر یک میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی که تهیه شد، ۶ میلیارد تومان دیگر تجهیزات آماده شده که به استان فرستاده می‌شود تا سطح بهداشتی و درمانی ارتقا یابد.

استاندار خراسان جنوبی درباره مرز یزدان گفت: از روز اول مسوولیت، پیگیر موضوع شدم و ۲ روز گذشته نیز ارتباط تلفنی با والی فراه داشتم که امیدواریم دولت افغانستان برای بازگشایی موافقت کند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و همراهی دولت افغانستان، شاهد بازگشایی مرز یزدان باشیم.

معادن سنگ قیمتی تعیین تکلیف شود

استاندار خراسان جنوبی به موضوع معادن سنگ‌های قیمتی شهرستان زیرکوه اشاره و تاکید کرد: این معادن هرچه زودتر باید تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: اینکه سال‌های سال است مردم بدون مجوز از معادن سنگ قیمتی شهرستان برداشت غیرمجاز دارند، نشانه بی‌توجهی به این موضوع و کم‌کاری مدیران است.

ملانوری با تاکید بر اینکه این مشکلات باید در استان حل شود افزود: مدیریت به معنای واقعی، رفع بسیاری از مشکلات است و کار زمانی محقق می‌شود که همه حوزه‌ها در کنار هم قرار گیرند.

وی با گلایه از بی‌توجهی نسبت به معادن سنگ‌های قیمتی شهرستان زیرکوه گفت: اینکه فقط به داشتن این ذخایر مباهات کنیم، کافی نیست بلکه باید در زمینه فرآوری این سنگ‌های قیمتی تلاش کنیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: باید به گونه‌ای اقدام شود که این سنگ‌ها و سایر مواد معدنی استان با ارزش واقعی خود به بازار عرضه یا به دیگر مناطق صادر شوند.

بهره‌برداری از محصولات راهبردی استان با برنامه مشخص

وی در همین زمینه به ۲ محصول زعفران و زرشک منطقه اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری هرچه بیشتر از این محصولات استراتژیک استان باید در قالب برنامه مشخص به سرانجام برسد.

ملانوری اظهار داشت: باید با استفاده کمتر از منابع آبی، حجم تولید در واحد سطح را در این محصولات افزایش دهیم و محصولات تولیدی را با بالاترین قیمت و ارزش افزوده از استان خارج کنیم.

وی خراسان جنوبی را به لحاظ برخورداری از زرشک، زعفران و سنگ‌های قیمتی، استانی ثروتمند و غنی خواند و افزود: محرومیت منطقه و سطح درآمدی پایین برخی از اقشار، نشانه کم‌کاری‌هایی است که در زمینه بهره‌برداری از این ذخایر وجود داشته است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مدیریت باید با پیگیری محقق شود تصریح کرد: باید تلاش بیشتری انجام می‌شد تا سطح بهره‌برداری از این ذخایر بالاتر برود.

وی افزود: تولید در کشور توسط مردم انجام می‌شود و ما بر روند انجام کارها نظارت می‌کنیم لذا نظارت‌های ما نباید مانع رشد و تولید شود.

ملانوری گفت: اگر بخواهیم بازار و کسب و کار رونق داشته باشد، باید تولید کننده را حمایت کنیم و این مهم با همکاری‌های مشترک شکل می‌گیرد.

زیرکوه مستعد خدمت است 

وی با اشاره به اینکه زیرکوه مستعد خدمت است ادامه داد: مسوولان با گفتمان واحد برای توسعه این شهرستان از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص اداراتی که در زیرکوه مستقر نیستند حتما در قالب اعزام نماینده به صورت ۲ روز در هفته مسایل مردم را حل و فصل کنند تا پیگیری‌ها برای استقرار ادارات انجام شود.

وی همچنین با اشاره به ورود پیکر پنج شهید گمنام به استان گفت: از جمع این شهدای بزرگوار، ۲ شهید همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرستان زیرکوه به خاک سپرده می‌شوند که برکتی برای منطقه خواهند بود.

ملانوری افزود: آنچه اسلام را بیمه کرده، شهادت است و شهدا هستند که اسلام را بیمه کردند و اگر امروز مکتب اسلام پیشتاز است به برکت خون شهدا است.

وی اظهار داشت: این شهدای بزرگوار بعد از سال‌ها می‌آیند و نعمت انقلاب و هزینه‌هایی که برای تداوم این نهضت عظیم و صدور آن به سایر نقاط جهان شده را به ما یادآوری می‌کنند.

وی گفت: ما باید قدر این عزیزان را بدانیم و در مقام قدرشناسی آن جانفشانی‌ها، وظیفه خود را به جامعه ایثارگر ادا کنیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز (پنجشنبه) به عنوان ششمین مقصد سفرهای شهرستانی خود، وارد زیرکوه شد.

ملانوری با هدف رصد میدانی شرایط، بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی، آشنایی با مسایل و مشکلات موجود و گفت و گو با مردم وارد این شهرستان مرزی شد و ابتدا با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام والای شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.

وی در آغاز سفر خود به شهرستان مرزی زیرکوه با خانواده شهید عبدالله رحمانی بمرود دیدار کرد.

ملانوری در این سفر از پروژه نیمه‌تمام استخر سرپوشیده حاجی آباد و بیمارستان کوثر بازدید و در نشست شورای اداری این شهرستان شرکت کرد.

وی همچنین به صورت مستقیم و بی‌واسطه با مردم این منطقه دیدار کرد و در این برنامه که در قالب «میز خدمت» برگزار شد، امام جمعه و فرماندار زیرکوه، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی نیز استاندار را همراهی کردند.

استاندار ضمن استماع مشکلات و مطالبات مراجعه کنندگان به فرمانداری زیرکوه، دستورات لازم را برای رفع مشکلات مردم به دستگاه‌های ذیربط صادر و بر اهتمام مدیران در رفع مشکلات مردم، تاکید کرد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی ‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد.