استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات پروژه‌های هاب شتر اولویت جدی استان است تا به‌زودی تکمیل و افتتاح شوند.

حمید ملانوری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مرکز قرنطینه دام حیدرآباد نهبندان افزود: پرورش دام و وجود ۳۰ هزار نفر شتر یکی از ظرفیت‌های مهم در خراسان جنوبی محسوب می‌شود و دولت نیز پیگیر رفع مشکلات پیش روی تکمیل زنجیره پرورش شتر است.

وی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار دامداران قرار می‌دهد و ما هم آمادگی داریم در قالب تسهیلاتی که استان در بخش‌های مختلف دارد، از این حوزه پشتیبانی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اقداماتی که در بازدیدهای امروز برنامه‌ریزی شد برای این است که بتوانیم ظرفیت تولید و پرورش شتر را در استان افزایش و توسعه دهیم و این بازدیدها به منظور رفع نواقص احتمالی موجود صورت گرفت تا پروژه‌ها به زودی افتتاح شوند.

وی افزود: امروز تصمیم‌گیری شد با اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی انجام خواهند داد، مرکز به نژادی شتر به بهره‌برداری نهایی و رسمی برسد و مشکلات مربوط به جاده دسترسی و تامین آب و برق در اسرع وقت رفع شود.

ملانوری بیان کرد: کشتارگاه دام نهبندان تا پایان مهر ماه تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد که در راستای تکمیل زنجیره شتر و برنامه‌های مربوط به طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر ایجاد می‌شود.

وی گفت: طی یکی دو سال اخیر، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به این موضوع ورود جدی داشته است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هدف از اجرای این طرح و انجام پروژه‌هایی از جمله مراکز به نژادی، قرنطینه، کشتارگاه و خرید محصولات دامداران ایجاد ارزش افزوده در زمینه پرورش دام است.

وی درباره بازدید امروز از بازارچه مرزی دوکوهانه در شهرستان نهبندان گفت: برای بازگشایی این مرز برنامه‌ریزی‌هایی شده و ما آمادگی لازم برای انجام مبادلات تجاری را داریم.

ملانوری بیان کرد: با توجه به تکمیل و فراهم بودن زیرساخت‌ها، چنانچه تجار برای انجام مبادلات مرزی برنامه‌ای دارند، از همین امروز می‌توانیم مرز را باز کنیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز با سفر به شهرستان نهبندان از بازار دام سبک و سنگین، کشتارگاه دام و ایستگاه قرنطینه دام حیدرآباد نهبندان بازدید کرد که این پروژه‌ها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و پیشرفت فیزیکی بالا در انتظار بهره‌برداری است.

وی صبح امروز (دوشنبه) از ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی طرح هاب شتر در دشت بجد شهرستان بیرجند هم بازدید کرد.

ملانوری در ادامه این سفر یک روزه از بازارچه دوکوهانه در نهبندان و به‌صورت سرزده از بازارچه مرزی ماهیرود واقع در شهرستان سربیشه بازدید کرد.

بازدید از مرز ماهیرود به منظور بررسی روند تحقق مصوبات شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان انجام شد و تامین زیرساخت‌های لازم برای نصب دستگاه ایکس ری، تکمیل ساختمان مرزبانی و احداث منبع ذخیره آب از جمله این مصوبات بود که در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت.

بازدیدهای امروز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی همچنین مسوولان شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه انجام شد.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که براساس آخرین آمار رسمی سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.