رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یکی از برنامه‌های عملیاتی این ستاد را به‌کارگیری توان مردم عنوان کرد و گفت: حدود هفت سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

محمد مخبر شامگاه دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند از ایجاد ۸۱ هزار شغل در سال گذشته خبر داد و افزود: ۴۱ هزار این شغل‌ها اسم دارند و امسال هم تاکنون ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده که از برنامه چهار ماهه جلوتر رفته‌ایم.  

وی با بیان اینکه شغل‌ها با کمک تسهیلات قرض الحسنه و توان مردم ایجاد شده است گفت: نمونه بنگاه‌های کوچک نیز در خراسان جنوبی امروز افتتاح شد لذا اگر بتوانیم مردم را پای کار بیاوریم نیاز به ساخت مسکن و مدرسه نیست.  

وی با اشاره به خدمات ۴۰ ساله نظام بیان کرد: این حجم خدمات زیرساختی حتی در کشورهایی همچون ترکیه هم دیده نمی‌شود و اگر از خیابان‌های اصلی آن کسی آنطرف‌تر برود حتی از کوچه‌های روستایی در بیرجند بدتر است.  

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  افزود: آب، برق و گاز به همه جا رفته اما مردم شغل ندارند لذا باید محور کار ایجاد اشتغال باشد و در خراسان جنوبی هم به‌رغم انجام پروژه‌های آبرسانی، کمک به ساخت مدرسه و مسجد، اشتغال هم دنبال شده است.  

وی به سرمایه گذاری ۳۳۸ میلیارد تومانی در خراسان جنوبی از چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان هم فردا (سه شنبه) در قالب تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود که طی ۲ سال، ۱۲ هزار شغل در استان ایجاد خواهد شد.  

مخبر یادآور شد: در این طرح‌ها هم مردم بیشتر مشارکت می‌کنند و ستاد اجرایی فرمان امام فقط به آنها کمک خواهد کرد.  

وی گفت: وقتی شخصی کاری را با سرمایه خودش انجام دهد قطعا در حفاظت از آن حساسیت بیشتر به خرج می‌دهد و در خراسان جنوبی ۱۲ طرح بنگاه محور، ۳۶۰ طرح اجتماع محور، چهار طرح تسهیلات محور، ۸۹ پروژه عمرانی زیربنایی، ۳۶ مدرسه، ۱۹ مسجد، تکمیل بیمارستان فردوس بعد از حدود ۲۰ سال، پوشش زوج های نابارور، جهیزیه کمک شده و در سیل هم جزو اولین دستگاه‌های یاری‌رسان بوده‌ایم.  

مخبر ادامه داد: این آمار در سطح کشور حدود ۴۵ هزار پروژه بوده که ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده که حدود یک سوم این کمک‌ها از سوی بنیاد برکت بوده و بقیه سرمایه‌های مردم است.

وی با بیان اینکه بیکاری در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها حاد نیست ابراز امیدواری کرد: تفاهم ستاد اجرایی فرمان امام با استانداری خراسان جنوبی منجر به ۱۲ هزار شغل شده تا تاثیر آن در رفع بیکاری دیده شود.  

وی گفت: اگر مسئولان استانی هم تلاش کنند این ۱۲ هزار شغل در قالب پنج هزار طرح در کمتر از ۲ سال ایجاد شود؛  ۲ هزار طرح دیگر را هم تعهد می‌کنیم.  

مخبر تبدیل خراسان جنوبی به هاب منطقه‌ای پرورش شتر با پیگیری استاندار را کاری بزرگ دانست و افزود: تکمیل زنجیره در طرح‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.  

وی درخصوص طرح مشکل آب خراسان جنوبی از سوی نماینده آستان قدس رضوی در استان گفت: آب یک مشکل ملی است و عدد و رقم ما توانی برای آن نیست وگرنه آستان قدس شایسته تر بود که این مشکل را حل کند.  

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: سه تا چهار هزار بسته لوازم التحریر با ۱۴ قلم برای اول مهر به دانش آموزان زیرپوشش کمیته امداد خراسان جنوبی کمک می‌شود.  

وی با اشاره به قرار گیری کشور در شرایط خاص گفت: موفقیت‌های بزرگی به لطف رهبری امام و مقام معظم رهبری بعد از دوران‌هایی که در استعمار کامل بودیم، نصیب کشور شده است.  

مخبر افزود: استعمار ایران پیش از انقلاب به آن معناست که تمام تصمیمات توسط خارجی‌ها گرفته می‌شد لذا کشور به‌رغم همه دارایی‌ها در وضعیت ذلت بار بود اما امروز روی هر بعد از ابعاد حکومت جمهوری اسلامی فکر کنیم هیچ چیزی قابل قیاس با گذشته نیست.  

وی برخی تدابیر رهبری بعد از انقلاب را از جمله اقدامات فوق العاده دانست و گفت: اگر این اقدامات صورت نمی گرفت معلوم نبود بتوانیم مقاومت کنیم.  

وی افزود: یکی از اقدامات این بود که مرز تقابل با دشمن چند هزار کیلومتر جلو رفت و اگر این اتفاق نمی افتاد باید در مرزهای کشور خودمان با دشمن می‌جنگیدیم اما اکنون در سه یا چهار هزار کیلومتری مرز از کشور محافظت می کنیم.  

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: برای همین دشمن به سوریه حمله کرد تا آن کشور را از سیطره مقاومت خارج کند و حتی برخی بزرگان کشور نسبت به اینکه بشاراسد بتواند در سوریه بماند دچار تردد بودند و توصیه‌های دیگری می‌کردند اما رهبری به افراد در صحنه فرمودند که اسد هست.  

وی با بیان اینکه امروز در منطقه هیچ کشوری از لحاظ امنیتی، سیاسی و غیره قابل قیاس با ایران نیست گفت: علیرغم اینکه کشور از لحاظ امنیتی، نظامی و انسجام ملی در اوج خود است و با عزت اداره می‌شود اگر مشکلی جدی معیشت مردم را حل نکنیم تمام قوت‌ها به ضعف تبدیل خواهد شد.  

مخبر ادامه داد: از حدود ۱۲ سال قبل هر سال مناسبت‌های سال اقتصادی اعلام می‌شود و اگر به توصیه‌های مقام معظم رهبری در این مدت گوش  می‌دادیم و ۲۰ درصد آن را عملیاتی می‌کردیم، امروز وضع اینچنین نبود.  

وی امکانات و ظرفیت‌های کشور را غیرقابل تصور توصیف کرد و گفت: با وجود این ظرفیت ها معنا ندارد که کشور با فشار بر مردم اداره شود.  

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نفت و گاز و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر دریا را بخشی از ظرفیت‌های کشور برشمرد و گفت: هر کشوری که ۱۰۰ کیلومتر به دریا دسترسی دارد ۱۰۰ میلیون نفر را اداره می‌کند در صورتی که ایران ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به دریا دسترسی دارد.  

وی با بیان اینکه وسعت استان‌های شمالی ایران برابر با کشور  هلند است افزود: حتی استان‌های شمالی ایران ۳۰ درصد میانگین بارندگی آنها بیشتر از هلند است اما هلند ۹۵ میلیارد دلار درآمد از کشاورزی دارد در صورتی که درآمد ما از کشاورزی ۲۰۰ میلیون دلار است.  

مخبر ادامه داد: این مساله مربوط به دولت و مجلس نیست بلکه تنها راه حل مشکل، مردم هستند چون توان اجرایی، انگیزه و حتی پول دارند.  

وی گفت: بالاخره باید قبول کنیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول دست مردم است و یک صندوق امانات در بانک‌ها ۲ میلیون تومان رهن و ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه برای نگهداری دلار، سکه و طلا دریافت می‌کند بعد ما دنبال پنج  میلیارد دلار می‌گردیم که وارد کنیم.  

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مردم را به کار بگیریم اظهار داشت: در حوادث اداره جنگ هم امام و مقام معظم رهبری آنچه محور عملیات قرار داده بودند، مردم بود و این موضوع در فتنه‌ها هم دیده می‌شود.

مخبر گفت: در اقتصاد نتوانسته‌ایم مردم را پای کار بیاوریم و این یک واقعیت است اگر بتوانیم مردم را وارد میدان کنیم بسیاری از مسایل حل می‌شود.

قول مساعد برای مشارکت در ساخت منازل مسکونی مددجویان کمیته امام، کمک موردی به بیماران صعب العلاج، کمک به ساخت زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد و کمک به ساخت خانه‌های عالم در روستاها از قول‌های رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این جلسه بود.

اصلاح بین مردم مهمترین صدقه است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم گفت: اصلاح بین مردم مهمترین صدقه است و ساعتی که برای این موضوع سپری شود بهترین ساعات مسئولان خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: جلسه خوبی بود و اظهارنظرهایی مطرح شد که  خارج از آن مطلبی ندارم بلکه از اطلاعات اصلی که دارند، نظرات باقی صاحبنظران و کسانی که در این جلسه صحبت کردند مکررات حذف و بقیه براساس اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: آنچه در چارچوب وظایف ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است در این سفر پرخیر و برکت منظور شود که شاخص مهم اشتغال و معیشت بوده در عین حال که همه مسایل دیگر در جای خودش لازم است.

وی با اشاره به سخنان رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این جلسه گفت: این سخنان کاملا متفاوت بود و جای تشکر است پیش از این سفر هم  در جریان خدمت‌رسانی به همه استان‌ها از جمله خراسان جنوبی بودیم اما اکنون که برای اولین بار از نزدیک دیدار کردیم صحبت هایشان متفاوت، ریشه‌ای، کارشناسی شده و انگشت روی مسئله اصلی بود که برای ما ارزش دارد و اگر مورد عنایت رهبر معظم و اعتماد ایشان قرار گرفته‌اند، بسیار بجاست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: این مقدمات حاکی از آن است که ما هم اعتماد داریم که نظر ایشان در این مسافرت کارشناسی شده است و اعتماد داریم آنچه در توان باشد با نظر سایر بخش ها توام شده و امید است که به اجرا گذاشته می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عصر روز گذشته (دوشنبه) بدو ورود به بیرجند مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و مسئولان این استان قرار گرفت و در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

افتتاح طرح‌های مشارکت اقتصادی بنگاه محور برکت، طرح اشتغالزایی اجتماع محور سحاب (سرمایه گذاری حمایتی اشتغال برکت) در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان، دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با استاندار خراسان جنوبی و امضای تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری خراسان جنوبی از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه محمد مخبر و هیات همراه به این استان است.

۲ طرح مشارکت اقتصادی بنگاه محور با مشارکت بنیاد برکت شامل جوجه تن طلا که محصول آن جوجه یکروزه است و مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار دیروز (دوشنبه) در نخستین روز سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی افتتاح شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله