امام جمعه موقت بیرجند گفت: امروز ترویج فرهنگ کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه واجب دینی است و بیشتر از همه جوانان و نوجوانان ما باید در این زمینه احساس وظیفه کنند.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) افزود: مقام معظم رهبری از توجه کم به مساله کتابخوانی گلایه دارند و می‌فرمایند کتاب مادر تمدها و عصاره آنهاست و بشر با پدیدآوردن درس‌های بی‌شماری که در کتاب تکوین به او آموخته شده و در محیط بشری منتشر می‌کند این گونه گنجینه بشری روز به روز غنای بیشتری پیدا می‌کند.

وی با گرامیداشت ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: سالروز رحلت ۲ شخصیت و عالم وارسته و مفسر بزرگ، علامه سید محمدحسین طباطبایی و علامه محمدتقی جعفری در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان است که این بزرگان در محضر کتاب الهی زانو زدند و نمونه آن تفسیر گرانسنگ المیزان است.

خطیب جمعه بیرجند گفت: چنین افرادی عمرشان را پای حقایق قرآن و درس فلسفه وقف کردند و از طرفی شاگردان بزرگی همچون علامه مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر و آیت الله جوادی آملی از مکتب آنها درس گرفتند.

وی ادامه داد: اگر انس با کتاب در جامعه رواج یابد، کتابخوانی یک کار شیرین، نیاز و وسیله برای آراستن شخصیتی بوده که اهل کتاب است و توجه ویژه‌ای به قرآن و نهج البلاغه دارد.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: پیامبر اسلام (ص) با اشاره به کسانی که علم و معرفت پیدا کردند، فرمودند مداد علما از خون شهدا هم وزین‌تر است زیرا آنها پروش‌دهنده شهدا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مساله اخلاق و معنویت افزود: در ادبیات قرآن و رهبران الهی مساله معنویت و اخلاق یکی از مسائل اساسی است و در توصیه‌های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب از سرفصل‌های اساسی است که ایشان بر آن تاکید دارند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: به فرموده رهبری، معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از جمله اخلاص، ایثار، توکل و ایمان در خود و جامعه است و اخلاق نیز به معنای رعایت فضلیت‌های خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمندان، راستگویی، شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس است.

وی اظهار داشت: انسان وقتی صاحب اخلاق و معنویت باشد با کمبودهای مادی و مشکلات اقتصادی هم صحیح برخورد می‌کند و زندگی بهشت می‌شود چون برای او رشد انسانی مهم است اما انسانی که صاحب اخلاق و معنویت نیست اگر دارای سرمایه‌های کلان هم باشد زندگی برایش جهنم می‌شود.

حجت الاسلام نوفرستی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس در صحنه عملیات و در یک سنگر چه صفا و روح محبتی وجود داشت و در جریان پیاده‌روی اربعین هم که از همه کشورهای گرد هم می‌آیند لطف و ایثار را شاهدیم یا در بازسازی حرمین امامین کاظمین در عراق همه تلاش‌ها را می‌بینیم که همه اینها ناشی از ایثار است و فقط به دین اسلام و فرهنگ معنویت ما تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه صبر و بردباری و با روحیه گشاده برخورد کردن هنر انسان‌های مومن و زمینه‌سازان جامعه حضرت مهدی (عج) است گفت: یکی از مسائل مهم در تمدن اسلامی زندگانی مومنانه است اینکه انسان در بستر جامعه آن گونه عمل کند که الگویی برای دیگران باشد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اگر امروز می‌خواهیم در جبهه مقاومت توفیق داشته باشیم باید به این هنر حاج قاسم‌ها که با آن سجایای اخلاقی، تقوا، ایمان و کرم به بندگان خدا که اهل هر سرزمینی باشند از جمله عراق، یمن سوریه و پاکستان برای او فرقی نمی‌کرد، توجه کنیم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در این عالم، امت واحده شکل بگیرد، دل‌ها با یگدیکر پیوند بخورد و جبهه مقاومت به اوج اقتدار از لحاظ معنوی و مادی برسد تنها راه آن به گفته ائمه معصومین، سجایای اخلاقی است.