استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تنوع ذخایر و تعدد معادن موجود در استان گفت: چاره‌ای جز فرآوری ذخایر معدنی نداریم.

 جواد قناعت روز شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی کارخانه فرآوری مس که در راستای برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس برگزار شد، افزود: تنها راهکار ایجاد ارزش افزوده از ذخایر معدنی، فرآوری آنها است.

وی اظهار داشت: حمایت‌های لازم را از واحد کنسانتره مس فردوس خواهیم داشت تا در آینده نزدیک شاهد افتتاح این واحد تولیدی باشیم.

عملیات اجرایی کارخانه کنسانتره مس سولفیدی فردوس امروز با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان آغاز شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این واحد فرآوری معدن در زمینی به مساحت ۴۳۰ هزار متر مربع با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و پیش‌بینی ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری احداث می‌شود.

عباس جرجانی اشتغال مستقیم این واحد را ۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: ظرفیت سالانه این واحد ۱۰ هزار تن کنسانتره مس است.

وی با اشاره به وجود یک معدن مس پلوند در فردوس تصریح کرد: این واحد فرآوری در جوار معدن مس شهرستان احداث می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ذخیره این معدن را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: استخراج اسمی سالانه این معدن ۸۷ هزار تن است و سه نفر به صورت مستتقیم مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار و ۷۵۶ میلیون ریالی اولیه معدن مس فردوس، عنوان کرد: در حال حاضر در مجموع ۲۶ معدن مس در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

جرجانی افزود: ذخیره این معادن بیش از ۲۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تن در سال است که زمینه اشتغال ۵۷۱ نفر را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: استخراج سالانه معادن مس استان یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن در سطح ۳۰۱ کیلومتر مربع است که در این معادن ۸۵۱ هزار میلیون ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی و رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از پروژه احداث استخر ذخیره آب قنات بلده فردوس نیز بازدید کردند.

پروژه احداث استخر ذخیره آب قنات بلده با عنوان “طرح مدیریت منابع آب از آبخیز تا جالیز” در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد و با هدف توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌مندی از آب‌های روان فصلی و سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

بازدید از این طرح با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ائمه جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی انجام شد.

قنوات بلده فردوس شامل ۱۳ رشته قنات دایر و ۲ رشته قنات خشک به طول ۲۹ هزار و ۸۰۱ متر است و ۳ هزار نفر بهره‌بردار دارد.

اجلاسیه ملی جهادگران فردا (یکشنبه) ۱۳ شهریور همزمان با سالروز حضور مقام معظم رهبری در فردوس پس از زلزله سال ۱۳۴۷ و ارائه خدمات جهادی به زلزله‌زدگان این منطقه، با حضور مسوولان کشوری و لشکری در این شهرستان برگزار می‌شود.

همزمان با برگزاری این اجلاسیه ملی ۶۰۰ نفر از نخبگان جهادی سراسر کشور در این استان حضور می‌یابند. همچنین در این اجلاسیه کتاب مجموعه خاطرات رهبر معظم انقلاب با عنوان «دوباره فردوس» رونمایی خواهد شد.

برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران با عنوان “جهاد مقدس” از اوایل شهریور ماه با حضور گروه‌های جهادی خدمت‌رسان در شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی آغاز شد و ادامه دارد.