معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز رشد واحدهای فناور و نوآوری از فرصت‌های مهم برای اشتغال دانش‌آموختگان است که باید با حمایت مسوولان محلی توسعه یابد.

غلامحسین رحیمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از دانشگاه بزرگمهر قاینات و مرکز رشد واحدهای فناور گفت: شهرستان قاینات ظرفیت بالایی برای توسعه مراکز رشد واحدهای فناور دارد.

وی گفت: مسوولان شهرستان همکاری بیشتری با این مرکز داشته باشند و شرایط را برای دانش‌آموختگان و پژوهشگران فراهم کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: هیات علمی و تجهیزات کارگاه‌های دانشگاه بزرگمهر باید تقویت شود و طبق بررسی که از صحبت‌های حاضرین در جلسه داشتم، قاینات یک منطقه صنعتی است و باید نگاه ویژه‌ای به رشته‌های فنی داشته باشیم.

وی افزود: وقتی این همه مراکز صنعتی داریم چرا باید تعداد اعضای هیات علمی ما بین چند گروه آموزشی پراکنده شوند.

رحیمی با بیان اینکه به اهمیت دانشگاه بزرگمهر در منطقه و حساسیت مردم قاین نسبت به این دانشگاه واقف است، گفت: اساس فکری ما و سعی ما بر این است که دانشگاه بزرگمهر حفظ شود اما باید طبق کار کارشناسی و مشورت‌هایی که صورت گرفته و البته نیاز شهرستان به رشته‌های فنی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌گویم رشته‌ای را تعطیل یا مجوز آن را باطل کنیم بلکه باید برخی رشته‌ها را در خیلی از دانشگاه‌های کشور متوقف کنیم و زمانی که تعداد اعضای هیات علمی و تجهیزات مناسب و در شان یک مرکز جامع علمی مهیا شود، آن رشته را احیا کنیم.

رییس دانشگاه بزرگمهر قاینات هم گفت: این دانشگاه در حال حاضر هزار و ۳۰۰ دانشجو در قالب ۹ رشته و ۲۴ عضو هیات علمی دارد.

سید احسان شکیب افزود: در زمینه‌های پروژهشی با مجتمع فولاد، نیروگاه سیکل ترکیبی و کارخانه سیمان قراردادهایی در حال اجراست.

معاون امور عمرانی فرماندار قاینات نیز گفت: این شهرستان قطب کشاورزی خراسان جنوبی همچنین دارای بزرگترین ناوگان حمل و نقل در جنوب خراسان است.

مجتبی نوروزی افزود: فاز اول کارخانه فولاد در یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم نیز پیشرفت فیزیکی خوبی دارد که با راه‌اندازی کارخانه فولاد قاینات، آینده درخشانی برای صنعت شهرستان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در حال واگذاری زمین و تهیه زیرساخت‌ها برای شهرک صنعتی فولاد هستیم گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور صنایع فرادست و فرودستی فولاد را در منطقه داشته باشیم.

وی به ظرفیت‌های کارخانه سیمان و نیروگاه برق قاینات اشاره کرد و گفت: کارخانه آهک هیدراته قاین نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که شامگاه چهارشنبه وارد بیرجند شد، امروز به همراه رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی از دانشکده کشاورزی سرایان دانشگاه بیرجند و دانشکده فنی و مهندسی فردوس هم بازدید کرد و شرایط آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی این دانشکده‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.