استاندار خراسان جنوبی بر بازرسی‌های هدفمند و هوشمند در سطح بازار و مراکز عرضه کالاهای اساسی تاکید کرد و گفت: شناسایی سرشبکه‌های تخلف یکی از محورهای بازرسی هدفمند است.

جواد قناعت روز یکشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان خراسان جنوبی افزود: هنر ما در استان باید این باشد که اگر در سطوح ملی افزایش قیمت کالایی وجود دارد، نگذاریم موج گرانی وارد استان شود یا در صورت ورود موج فراگیر نباشد.

وی بیان کرد: این موضوع به مدیریت ما بر می‌گردد که با همراهی و تعامل، قیمت کالاها را به‌خوبی کنترل کنیم و با متخلفان برخورد جدی شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار از کارگروه‌های اساسی، مهم و حیاتی است و جلسه‌ای روتین و عادی نیست گفت: نوع مباحث، مصوبات و تصمیمات این ستاد مربوط به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه و به نوعی مربوط به معیشت آحاد جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران و فرمانداران با دست پر و گزارشات خوب و مقایسه‌ای با ماه‌های قبل در ستاد تنظیم بازار استان شرکت کنند افزود: هرچه این نوع جلسات چالشی‌تر باشد به نفع مردم استان است و از طرفی مشکلات و نقاط ضعف به خوبی بررسی و برای حل آنها راهکار ارائه می‌شود.

قناعت تصریح کرد: در تامین به‌موقع کالاهای اساسی و ‌موردنیاز استان مشکلی نداریم اما چگونگی عرضه کالا نیز خیلی مهم است زیرا اگر عرضه مناسب صورت نگیرد، در یک برهه زمانی و در یک منطقه مازاد و در برهه زمانی و منطقه دیگر کمبود کالا داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات تامین و عرضه کالا به سطوح ملی و بخش دیگر به داخل استان بر می‌گردد گفت: مشکلاتی که به سطح ملی برمی‌گردد توسط استاندار و مسئولان متولی در حال پیگیری است و این پیگیری‌ها ادامه‌دار خواهد بود اما تعاملات بیشتری در حوزه‌های ملی همچنان نیاز است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: موضوعات و مشکلاتی که به داخل استان برمی‌گرد با هماهنگی بیشتر دستگاه‌های متولی قابل حل یا قابل کاهش و تعدیل است، هر تصمیم و ‌مصوبه‌ای ستاد تنظیم بازار برای مردم حساس و مهم بوده چرا که با سفره و معیشت آنان مرتبط است.

وی با تاکید بر برگزاری بیشتر، غنی‌تر و چالشی‌تر جلسات ستاد تنظیم بازار گفت: مطرح کردن مشکلات، مهم و ضروری است اما نباید بزرگنمایی و سیاه‌نمایی داشته باشیم چرا که برخی مسائل از جمله امنیت غذایی موضوعی جهانی است.

قناعت با بیان اینکه انرژی و امنیت غذایی موضوع جهانی است و اکثر کشورهای جهان با آن درگیر هستند افزود: مشکلات در همه کشورها وجود دارد اما در برخی کشورهای به ظاهر پیشرفته هم فقر بیداد می‌کند و در تامین انرژی خود دچار مشکل هستند.

وی اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها فقط به جمهوری اسلامی ایران برنمی‌گردد و ما در کشور و استان در زمینه تامین اقلام اساسی مشکلی نداریم اما در سازمان‌دهی، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها مشکلاتی داریم که این مشکلات هم با همدلی مسئولان و بررسی بیشتر قابل حل است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۷۰ درصد افزایش قیمت کالاهای مختلف مربوط به سطوح ملی و بین‌المللی است و یکسری هم به مسائل درون استانی برمی‌گردد.

وی افزود: نبود نظارت‌های مناسب، همراهی و تعامل خوب بین دستگاه‌های متولی از مشکلات درون استانی در کنترل نامناسب قیمت‌ها است که باید با همراهی در ستاد تنظیم بازار استان خروجی خوب و ‌موفقیت‌های زیادی در کنترل قیمت‌ها داشته باشیم.

قناعت تاکید کرد: بررسی موردی مسائل مختلف از جمله تامین و توزیع کالاهای اساسی در کمیته‌ تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم با تصمیات و مصوبات خوبی که در این کمیته‌ها گرفته می‌شود، خروجی‌های خوبی به نفع مردم استان داشته باشیم.

وی گفت: تلاش کنیم در جامعه ناامیدی ایجاد نشود و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است البته انتقاد و طرح مشکلات جامعه مورد قبول است اما نباید همه چیز را سیاه و تاریک ببینیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در کنار نقاط ضعف و ‌چالش‌ها، نقاط قوت هم مطرح شود و آنچه برای همه ما مهم بوده کف جامعه و رضایت مردم است.

وی گفت: کمبود دام در خراسان جنوبی و از طرفی خروج مجاز دام را مجاز داریم که نتیجه آن افزایش گوشت قرمز می‌شود لذا دستگاه‌های متولی تامین و عرضه گوشت قرمز با قیمت مصوب را در دستور کار قرار دهند.

قناعت افزود: اگر نیاز است خروج دام زنده از استان محدودتر و بعد از تامین دام مورد نیاز داخل استان، اجازه خروج داده شود.

وی بیان کرد: گوشت قرمز منجمد مورد نیاز استان در راستای تنظیم بازار تامین شود و مطالبات دامدران و مرغداران استان هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام به‌طور کامل پرداخت شده است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر پیگیری و اقدام لازم برای خرید و تامین به‌موقع و مناسب میوه تنظیم بازار برای پایان سال گفت: ۱۵۰ تن سیب و ۱۳۰ تن نیاز اولیه استان برآورد شده که باید تدابیر لازم برای تامین و ذخیره‌سازی آن انجام شود.

وی با توجه به در پیش بودن ماه‌های رجب، شعبان، رمضان و روزهای پایانی سال از مسئولان متولی خواست تدابیر لازم برای تامین مناسب و به موقع اقلام مورد نیاز را از اکنون بیندیشند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور