معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: دستگاه های عضو شورای منابع آب باید با نگاهی فرابخشی به دنبال شناسایی بهترین روش برای مدیریت صحیح منابع آب استان باشند.

سید کمال الدین میر جعفریان روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی افزود: نگاه درون بخشی در بحث مدیریت مصرف آب جواب نمی‌دهد و تا همکاری فرابخشی بین دستگاه‌های مربوط ایجاد نشود به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

وی اظهار داشت: همه آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی به بحث کم آبی توجه ویژه داشته باشند چون این موضوعی حیاتی است و باید تلاش شود تا مدیریت منابع آب به بهترین شکل محقق شود.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی برای مدیریت منابع آبی با محوریت شرکت آب منطقه‌ای استان و همکاری دستگاه‌های عمده از جمله سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب و صنایع که بیشتر مصرف کننده آب هستند در سطح کشور در شورای عالی مدیریت آب، هدف گذاری‌هایی برای استان‌ها انجام شده و برای خراسان جنوبی هم هدف گذاری شده که مقرر کردیم شرکت آب منطقه‌ای استان سهم هر کدام از دستگاه‌ها را در مدیریت منابع آب بیان کند.

میرجعفریان گفت: در بحث کشت و زرع نوع آبیاری را باید تغییر دهیم که ۷۰ درصد هدررفت آب مدیریت شود، در بحث آب و فاضلاب اگر شبکه فرسوده‌ای داشتیم باید ترمیم شود.

وی اظهار داشت: برای خراسان جنوبی ۲۳۰ میلیون متر مکعب هدف گذاری در بازه زمانی بلند مدت ۲۰ ساله شده که سهم هر دستگاه در این زمینه باید مدیریت شود و با آن رویکرد، هدف گذاری ها بیان شده و باید برنامه‌ها اجرایی شود تا در آینده با مشکل فروچاله و نشست زمین که ناشی از برداشت زیاد آب باشد مواجه نشویم.

وی افزود: انتظار ما از مدیران دستگاه‌های عضو شورای حفاظت منابع آب، مدیریت درست منابع آب است نه اینکه بگوییم آب برداشت نشود، باید مشخص کنیم در چه شرایطی چه کاری انجام دهیم و وقتی تصمیم بگیریم که برای صنایع الگوی جایگزینی بیاوریم که آب اضافه مصرف نشود و از طرفی هم به بخش صنعت آسیب وارد نشود و نوع آبیاری به عنوان مثال به جای غرقابی آبیاری قطره‌ای شود و این به معنی مدیریت منابع آب است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله