استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با حرکت جهشی و ایجاد ارزش افزوده، کاری کنیم که محصولات تولیدی عشایر با ارزش واقعی آن به بازار مصرف عرضه شود.

حمید ملانوری یکشنبه شب در نشست شورای عشایر استان خراسان جنوبی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران برگزار شد، افزود: باید تلاش کنیم که سطح رفاه و ارائه خدمات به جامعه عشایری استان ارتقا یابد.

وی به راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی ستاد این بوده که بتوانیم از ظرفیت فکری، تجربی، استعدادها و مزیت‌هایی که در هر گروه و منطقه از جامعه ما وجود دارد، استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: محور و اساس کار ما توان‌افزایی در بخش خصوصی است برای اینکه بتوانیم در قالب مهارت‌آموزی و تخصص، سطح دانش‌ها را ارتقا دهیم و هم اینکه از فرصت‌ها، استعدادها و مزیت‌های در منطقه به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: از طرفی با ایجاد ارزش افزوده، ثروت‌افزایی در منابع و امکانات را داشته باشیم.

ملانوری بیان کرد: ما به اندازه کافی برای ایجاد ارزش افزوده اقدام نکردیم و اگرچه اقدامات موثری انجام شده اما این ظرفیت وجود دارد که در یک حرکت جهشی ارزش افزوده بهتری را حاصل کنیم و بهتر است اگر ارزش افزوده‌ای حاصل می‌شود، بهره‌بردار آن تولیدکننده ما باشد.

وی افزود: عشایر با زحمت فراوان در مناطق عشایری انواع محصولات را تولید می‌کنند و باید به اندازه زحمت و سختی که می‌کشند ارزش افزوده خوبی نصیب آنان شود تا بتوانند با عواید آن سطح رفاه خود را افزایش دهند.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم طراحی برنامه‌ها و طرح‌های متناسب با ظرفیت‌های جامعه عشایری تاکید کرد و گفت: ما توان اجرایی استان و بخش خصوصی را در این مسیر قرار می‌دهیم تا حرکتی رو به جلو، نو و خلاقانه را در ارائه خدمت به جامعه عشایری ببینیم.

وی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در حوزه آبرسانی به عشایر اظهار داشت: پروژه‌های آبرسانی پایدار از محل اعتبارات استانی و کشوری برای تامین آب سالم و بهداشتی ادامه یابد تا بخشی از مشکلات جامعه عشایری رفع شود.

ملانوری با اشاره به طرح استان در استحصال روغن لانولین از پشم گوسفند افزود: با توجه به تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن پشم در استان و مجاورت با کشور افغانستان که امکان تأمین پشم از آنجا را نیز فراهم می‌کند همچنین ۱۳ هزار تن پشم تولیدی جامعه عشایری کشور و نبود کارگاه تهیه این روغن ارزشمند در کشور، استان علاقه‌مند به احداث این کارخانه در منطقه است.

وی گفت: تکمیل راه و ایل راه‌های عشایر را هم تقاضا داریم که کمک شود این طرح‌ها ادامه یابد و تداوم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به عشایر نیز مورد درخواست است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی‌های ما به گونه‌ای باشد که عشایر در راستای وضعیت عشایری خودشان زندگی کنند و به واسطه ارائه خدمات، خود را ناچار به این نبینیم که اسکان عشایر را رقم بزنیم.

وی افزود: در زمینه عرضه محصولات عشایری باید این محصولات در جاهای متناسب با آن و با ارزش واقعی به فروش برسد تا عشایر به دسترنج واقعی خود برسند.

ملانوری با اشاره به اینکه جامعه عشایری ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد گفت: دستگاه‌های اجرایی استان با توجه به گزارش‌های ارائه شده اقدمات خوبی انجام دادند که جای تقدیر دارد.

وی اظهار داشت: این قشر سخت‌کوش و پرتلاش به عنوان جامعه مولد نقش موثری در رونق اقتصادی استان دارند که باید تمام امکانات رفاهی برای این افراد دیده شود و انتظارات ما بیش از این است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نقش ارزنده جامعه عشایری در ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه گفت: استقرار عشایر در مناطق مرزی یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت در منطقه است و بخشی از امنیت ما مرهون جامعه عشایری و مرزنشینان است.

وی افزود: باید خدمات‌رسانی به این جامعه پرتلاش از حالت سنتی و تکراری خارج شود و حرکتی رو به جلو داشته باشد.

راه‌اندازی شرکت بسته‌بندی فرآورده‌های دامی در استان با اعطای تسهیلات به عشایر، راه‌اندازی کارخانه روغن‌گیری از پشم با سرمایه‌گذاری ۵۱ درصدی سازمان امور عشایر و فروش ۴۹ درصدی سهام از طریق اعطای تسهیلات به عشایر استان، تهیه هدایا و کالاهای مورد نیاز ادارات استان با استفاده از محصولات و صنایع دستی عشایر از مصوبات این نشست بود.