رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: تعرفه جابه‌جایی مسافر درون شهری در سال ۱۴۰۰ برای تاکسی و ناوگان اتوبوسرانی افزایش یافته و نرخ‌نامه مصوب از ابتدای امسال اجرایی شده است.

یدالله غلام‌پور روز چهارشنبه از افزایش ۲۸ درصدی تعرفه جابه‌جایی مسافر درون شهری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: درخصوص افزایش تعرفه خدمات، هر سال بهای خدمات شهرداری افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: افزایش تعرفه خدمات با توجه به افزایش تورم و هزینه‌هایی که هر سال افزایش پیدا می‌کند، مشخص می‌شود.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: در حوزه تاکسیرانی قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ تعرفه جدید مصوب و از ابتدای امسال اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: تعرفه ورودی تاکسی‌های خطی و گردشی داخل شهر از یک‌ هزار و ۲۰۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و به ازای هر ۱۰۰ متر مسافت، قیمت از ۱۳ به ۱۵ تومان رسیده است.

وی گفت: برای تاکسی‌های بیسیمی و آژانس‌ها نیز تعرفه ورودی از ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۴ هزار تومان افزایش یافته و به ازای هر ۱۰۰ متر مسافت، قیمت از ۴۰ به ۵۵ تومان رسیده است.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: نرخ‌نامه از ابتدای سال اجرایی شده و رانندگان ملزم به نصب نرخ‌نامه جدید روی تاکسی و آژانس‌ها شدند و اگر راننده‌ای نسبت به نصب نرخ‌نامه اقدام نکرده، تخلف است.

وی از شهروندان درخواست کرد به محض نشستن داخل تاکسی نگاه کنند نرخ‌نامه مصوب نصب شده باشد و چنانچه شاهد نصب نشدن نرخ‌نامه بودند مراتب را برای پیگیری به این سازمان اطلاع دهند.

وی به افزایش تعرفه اتوبوس‌های درون شهری اشاره کرد و افزود: تعرفه جابه‌جایی مسافر درون شهر از ۷۵۰ به یک‌ هزار تومان افزایش یافته است.

غلام‌پور بیان کرد: تعرفه جابه‌جایی مسافر در حومه شهر از ۹۰۰ به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته و حومه شهر شامل امیرآباد، حاجی‌آباد و بلوار دانشگاه است.

وی گفت: در برخی از حومه‌هایی که سرانه جابه‌جایی مسافر در این مسیرها بسیار پایین بود و توجیه نداشت که شامل روستاهای چهکند، شهرک بعثت، دستگرد و شمس‌آباد می‌شود به دلیل پایین بودن مسافر، تعرفه جابه‌جایی به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته تا برای اتوبوس‌هایی که در آن مسیر خدمات می‌دهند، صرفه داشته باشد.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در مورد فعالیت ناوگان اتوبوسرانی عنوان کرد: از زمانی که شاهد شیوع کرونا در استان هستیم برنامه تعداد اتوبوس فعال در ناوگان اتوبوس‌رانی، شناور است و نمی‌توانیم برنامه ثابتی را ابلاغ کنیم چراکه ناوگان براساس وضعیت رنگ‌بندی کرونا در شهر فعالیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داریم و نسبت به قبل از شیوع کرونا ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری فعال است.

وی گفت: با این شرایط زمان انتظار مسافر نسبت به قبل از کرونا به ۲ برابر افزایش یافته و این به دلیل کاهش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها است.

غلام‌پور خاطرنشان کرد: برای نمونه در روز گذشته با ۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر هشت ‌هزار مسافر جابه‌جا شدند در حالی که قبل از شیوع ویروس کرونا با ۹۰ دستگاه اتوبوس ۵۵ هزار مسافر جابه‌جا می‌شدند.

وی گفت: ساعت آغاز به کار اتوبوس‌ها در حال حاضر ۶ تا ۲۰:۳۰ است.

غلام‌پور با بیان اینکه ۷۰۰ دستگاه تاکسی در شهر بیرجند داریم افزود: یک هزار و ۲۰۰ آژانس نیز از ما پروانه دریافت کردند و برنامه‌ای برای کاهش فعالیت تاکسی و آژانس‌ها ابلاغ نشده و تمامی تاکسی و آژانس‌ها براساس تقاضای مسافر فعال است.

وی به زیان وارد شده به سازمان اتوبسرانی شهرداری بیرجند به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۸، ۱۱ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۴۳۷ مسافر را جابه‌جا کرد.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: سال گذشته نیز ناوگان اتوبوسرانی سه میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۴۴ نفر را جابه‌جا کرده است.

وی عنوان کرد: به لحاظ ریالی در سال ۱۳۹۸ مجموع ناوگان بیش از ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان درآمد از جابه‌جایی مسافر داشته است و سال گذشته نیز با توجه به افزایش ۲۵ درصدی تعرفه جابه‌جایی با فرض ثابت بودن تعداد مسافر باید بیش از ۸ میلیارد تومان درآمد عاید ناوگان اتوبوسرانی می‌شد که به دلیل کرونا و کاهش مسافر این درآمد به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید که این رقم نشان دهنده زیان بیش از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در سال گذشته است.

وی افزود: درآمد ناوگان اتوبوسرانی در سال گذشته نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۶۷ درصد کاهش داشته است.