کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت جنگل بنه استند در در فهرست آثار طبیعی- ملی خبر داد. زهرا رضایی افزود:  ملکوتی روستای استند در فاصله ۸ کیلومتری روستای حیدرآباد و ۱۱ کیلومتری خط حریم بیابان لوت قرار دارد.

او گفت: وسعت این جنگل حدود ۷۰۰۰ هکتار بوده و فاصله درختان بنه از هم  بین ۵/۱ تا ۱۰ متر است. تراکم درختان در ارتفاعات بیشتر می باشد. با وجود اقلیم خشک نهبندان، حدود ۲۵۴ هزار و ۹۱۰ هکتار جنگل بنه و بادامشک به صورت پراکنده در شهرستان نهبندان وجود دارند. عمده رویشگاه های درختان جنگلی نهبندان در رشته کوه حوری، کوه بهاران، انجیرک، ارتفاعات عربخانه،  سمافات، چهار فرسخ، استند و کوه بادامشک قرار دارد.

 

کارشناس ثبت میراث طبیعی ادامه داد: به دلیل برداشت غیر اصولی از برگ و میوه درختان، چرای بی رویه دام و تهیه زغال آسیب جدی به این گونه های منحصر به فرد وارد شده و در حال حاضر نیز فعالیت های معدنی عمده عامل تخریب جنگل های منطقه بوده است. از ویژگیهای منحصر به فرد این منطقه می توان توده خالص گونه جنگلی بنه با پوشش مناسب را نام برد که وجود این توده با تراکم موجود جذابیتهای زیادی برای گردشگران و بازدید کنندگان دارد.

 

ملکوتی افزود: منطقه استند نهبندان به عنوان بخشی از جاذبه های طبیعی استان خراسان جنوبی دشت وسیعی است که بین ارتفاعات مجاور خود محصور گردیده و به صورت دره های آبرفتی و حاصلخیز نمایان شده و محلی مناسب برای رشد و نمو گونه بنه گردیده است. با عنایت به کم بودن میزان بارندگی شهرستان نهبندان، جنگل بنه استند با پوشش قابل توجه، جلوه خاصی به چشم اندازهای طبیعی منطقه بخشیده است.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله