استاندار خراسان جنوبی گفت: ورود نخبگان به عرصه انتخابات و مشارکت حداکثری مردم، ۲ موضوع مهمی است که از اکنون باید همه برای تحقق آن تلاش کنند.

حمید ملانوری روز یکشنبه در دیدار مسوولان ارشد و فرماندهان نظامی و انتظامی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی که به مناسبت ۱۲ بهمن سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن و آغاز دهه فجر انجام شد، افزود: در راستای یکی از شعارهای بلند و بزرگ انقلاب اسلامی که دموکراسی و تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان است همچنین استقرار مردم‌سالاری دینی، شایسته‌سالاری و شکل‌گیری نظام مردمی در سال‌های گذشته شاهد انتخابات متعدد بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: امروز هم در شرایط بسیار حساس جهانی و داخلی و در شرایط سخت موجود که بیماری کرونا نیز اضافه شد و مشخص نیست تا کی درگیر آن باشیم، در آستانه برگزاری انتخابات دیگری هستیم و خرداد سال آینده ۲ انتخابات بسیار مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری را خواهیم داشت.

استاندار خراسان جنوبی از شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی یاد کرد و گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از مهمترین جایگاه‌های استقرار حکومت مردمی است برای اینکه مردم در جوامع محلی در نقاط شهری و روستایی نخبگان خود را انتخاب می‌کنند تا سرنوشت چهار ساله را برای توسعه و آبادانی محل خود به شوراها بسپارند و شوراها نیز مدیران شهری و روستایی را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: شوراهای اسلامی جایگاه بسیار ارزشمندی دارند، شاید در برخی مناطق هنوز این جایگاه مستقر نشده باشد ولی به لحاظ قانونی و اعتقادی و فرهنگ ایرانی، شورا به عنوان جایگاه مشورت و خرد جمعی در سرنوشت افراد جایگاه ارزشمندی است.

ملانوری گفت: در انتخابات ریاست جمهوری نیز برای انتخاب بالاترین مدیر اجرایی کشور و شخص دوم کشور بعد از مقام معظم رهبری پای صندوق‌های رای می‌رویم که دولت مستقر شود و معمولا انتقال قدرت شکل می‌گیرد و قدرت اجرایی کشور از یک دولت به دولت دیگر با برنامه‌های جدید منتقل می‌شود.

وی افزود: قوه مجریه و مدیریت اجرایی کشور بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و این انتخابات هم یکی از مهمترین انتخاباتی است که برگزار می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: در راستای برگزاری انتخابات، ۲ موضوع خیلی مهم است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، امام راحل هم فرمودند و همه بزرگان ما بر آن تاکید دارند.

وی موضوع اول را ورود نخبگان به عرصه رقابت عنوان کرد و گفت: افرادی که توانایی، استعداد و توانمندی دارند باید خودشان را برای نامزدی در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری آماده کنند.

ملانوری افزود: مهمتر از آن مشارکت حداکثری مردم است که این مشارکت اصل و اساس نظام بوده و پشتوانه نظام و رهبری، دولت و نهادهای حکومتی، دولتی و انقلابی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در آغاز دهه فجر امسال در آستانه حرکت بزرگ سیاسی و اجتماعی نیز قرار داریم و وارد پروسه انتخابات می‌شویم لذا شکل‌گیری شوراهای اسلامی با ورود بهترین افراد به شوراها معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بهترین افراد در مناطق شهری، روستایی و عشایری خود را برای خدمتگزاری آماده کنند هرچند به لحاظ مادی چیزی ندارد اما شورا جای بهترین خدمت است.

وی از شوراها به عنوان بهترین مرکز خدمت نام برد و افزود: فعالان حزبی، سیاسی، اجتماعی، نخبگان، ریش سفیدان، متنفذین، روحانیون، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه، معلمین و سایر اقشار کمک کنند این انگیزه در نخبگان جامعه شکل بگیرد تا وارد عرصه انتخابات شوند.

ملانوری گفت: از نیمه دوم اسفند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها آغاز می‌شود و وارد فرایند انتخابات ۱۴۰۰ می‌شویم.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری هم عرصه ملی است که ان‌شاء‌الله بهترین افراد حضور پیدا می‌کنند و به رقابت می‌پردازند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مهمتر از همه موضوع مشارکت مردم است که از همین الان همه باید در جمع‌های مختلف تلاش کنیم.

وی گفت: ما در دوران کرونا انتخابات سختی را باید به لحاظ اجرایی برگزار کنیم و دچار چالش‌های جدی هستیم اما به لحاظ اجرایی ساز و کارها را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: ورود نخبگان و حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای موضوع مهمی است که امیدواریم با برگزاری انتخابات پیش رو برگ زرینی دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کنیم و مشارکت سیاسی شکل بگیرد و باعث افتخار نظام شود.

حفظ عزت و کرامت مردم از اهداف انقلاب اسلامی است

ملانوری در بخش دیگری از سخنانش استقرار حکومت اسلامی و نظام بر پایه احکام دینی را از مهمترین اهداف شکل‌گیری انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: هدف از استقرار نظام اسلامی نیز حریت، کرامت و عزت مردم است و مسوولان و مردم باید در مدار اخلاق اسلامی زندگی کنند.

وی با گرامیداشت سالروز ورود امام راحل به میهن افزود: مردم ایران با عزت دینی رشد کردند و جاری شدن اخلاق دینی هم از اهداف تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان اینکه استقلال در همه عرصه‌ها از دیگر اهداف انقلاب اسلامی است تصریح کرد: در سایه استقلال است که کشور می‌تواند بر مبنای ارزش‌های خود پیش برود و هدف همه کشورها از استقلال‌خواهی و حریت، این است که کرامت شان حفظ شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری به دنبال اقتصادی هستیم که در برابر تکانه‌هایی که بیگانگان بر اقتصاد ما وارد می‌کنند، مقاوم باشیم و خوشبختانه امروز در همه حوزه‌ها به این اقتدار دست یافته‌ایم.

وی برقراری عدالت اجتماعی در جامعه را هم از اهداف انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: این موضوع در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تاکید شده، لذا ما باید در نظام اسلامی به دنبال رفع محرومیت‌ها و کمک به محرومان باشیم تا مردم در سراسر کشور از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند و بتوانند آنچه را در شان انسان در یک جامعه آرمانی است به برکت انقلاب اسلامی تجربه کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در چله اول انقلاب به برکت رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و حضور و مشارکت مردم توانستیم با وجود همه دشمنی‌ها، تهدید و تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، صنعتی، پژوهشی، کشاورزی و سایر حوزه‌ها بدرخشیم.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه امنیت جزو امن‌ترین کشورهای منطقه هستیم گفت: جمهوری اسلامی ایران با عدم وابستگی در بسیاری از موارد باعث شده که حتی نسبت به امنیت سایر کشورها هم تاثیرگذار باشد.

ملانوری افزود: امروز کشور در بخش سلامت نه تنها نیازمند نیروهای متخصص سایر کشورها نیست بلکه نیروی متخصص به کشورهای دیگر می‌فرستد.

وی گفت: در خراسان جنوبی هم به عنوان سومین استان پهناور کشور هرچند هنوز به انتظارات مطلوب نرسیده و از میانگین کشور در برخی بخش‌ها عقب هستیم اما به برکت نظام و انقلاب در حوزه‌های آموزشی، سلامت، راه، خدمات عمومی، معادن، صنعت و کشاورزی پیشرفت‌های خوبی داشتیم که باید ادامه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با کار و تلاش مستمر مسوولان و همراهی مردم اتفاقات خوبی رقم خورده و استان به جایگاه واقعی و مطلوب خود برسد.

وی با بیان اینکه در مطلع گام دوم انقلاب قرار داریم افزود: بعد از گذشت سال‌ها آزمودن و کسب شناخت‌ و پیشرفت با راهنمایی رهبر معظم انقلاب و مردم صبور ایستاده‌ایم و در گام دوم وظیفه داریم با روحیه جهادی پیش برویم و کمبودها و کسری‌ها را جبران کنیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز به همره نماینده ولی فقیه در استان با حضور در میدان امام خمینی (ره) بیرجند در مراسم نواخته شدن زنگ انقلاب نیز شرکت کردند.

آیین نواخته شدن زنگ انقلاب همزمان با سراسر کشور در همه شهرهای استان خراسان جنوبی برگزار شد.

چهار هزار برنامه ویژه گرامیداشت دهه فجر با رویکرد رسانه‌ای و مجازی در این استان برگزار می‌شود و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌های امسال بدون فراخوان عمومی و با جمعیت محدود اجرا می‌شود.

همچنین بهره‌برداری و کلنگ‌زنی هزار و ۸۶۹ پروژه مختلف با اعتبار ۲ هزار و ۵۴ میلیارد تومان از امروز (یکشنبه) ۱۲ بهمن در استان خراسان جنوبی آغاز شد.