استاندار خراسان جنوبی گفت: حلقه مفقوده ارتباط بین خروجی‌های کار پژوهشی و استفاده آن در حل مشکلات کشور باید حل شود و تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری و همیاری با پژوهشگران هستند.

ا جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه‌های خراسان جنوبی ضمن تبریک هفته پژوهش و روز دانشجو، افزود: پژوهشگران ۲ وظیفه سنگین بروز بودن در حوزه‌های علمی و داشتن ایده برای حل مسایل و مشکلات کشور را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری جلسات تجلیل و معرفی پژوهشگران برتر، ارتقای جایگاه پژوهش و هدف دوم نیز ایجاد تعامل بین ذینفعان بخش دولتی و خصوصی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه ارتباط بین پژوهشگران و بخش خصوصی در استان ضعف داریم و باید از فرصت این جلسات برای تسهیل مسیر توسعه استان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: از دست‌اندرکاران امر پژوهش و فناوری استان انتظار داریم ضمن اینکه مشکلات استان را شناسایی می‌کنند برای حل آن نیز کمک کرده و کارهای پژوهشی صرف یک کار تئوری نباشد بلکه کاربردی، کارآفرین و ثروت‌آفرین باشد.

قناعت هدف از برگزاری مراسم هفته پژوهش را احیای تفکر و اندیشه پژوهشگری دانست و گفت: تفکر برخی مواقع نیاز به تلنگر هم دارد به عنوان مثال نعمت فراموشی در مصیبت‌ها برای انسان خوب است اما در برخی امور نیاز به تلنگر داریم.

وی با اشاره به فلسفه نامگذاری ۱۶ آذر به نام دانشجو، اظهار داشت: بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، جامعه دانشجویان نتوانستند شرایط را تحمل کنند لذا باب اعتراض را در دانشگاه‌ها باز کردند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: دانشجویان اعتراضات را در دانشگاه تهران رقم زدند و شعار مرگ بر آمریکا نیز از همان روز آغاز شد، از طرفی جامعه دانشجویی، نخبگان، اساتید نیز در همین سمت و سو بودند.

وی عنوان کرد: برخی تهاجمات فرهنگی و اقتصادی و موضوعات مختلف، سبب فراموشی می‌شود لذا بخشی جزئی از جامعه دانشگاهی روزی که فلسفه آن ضدیت با استکبار، آمریکا و اسرائیل خبیث، حفظ منافع ملی، دفاع از ایران یکپارچه و حفظ منافع و یکپارچگی است عده‌ای با تفکرات آمریکا و اسرائیل همراه می‌شوند.

قناعت با بیان اینکه در شرایط کنونی باید نسبت به انگلیس و آمریکا نگاه محتاطانه داشته باشیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، گفت: امروز روز دانشجویانی است که کارهای بسیار فرهیخته و فاخری از قدیم تاکنون توسط انجام دادند.

وی افزود: دانشجویان فضای علمی و دانشگاهی کشور را پویا و زنده نگه می‌دارند لذا هفته پژوهش هفته احیا تفکر و اندیشه پژوهشگری است لذا هر اقدام اجرایی که صورت می‌گیرد باید یک زاویه آن به پژوهش باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: انتظار از دستگاه‌های اجرایی استان این است مبنای فعالیت‌های خود را در حوزه پژوهش رقم بزنند.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق توسعه کشور سه ضلع آموزش، پژوهش و اجرا باید مدنظر قرار بگیرد، تصریح کرد: هر اقدامی که در حوزه‌های مختلف اجرا شود باید مبنای آن آموزش و بر پایه پژوهش باشد.

قناعت با اشاره به شعار سال جاری با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، عنوان کرد: برای اینکه این مهم محقق شود باید هماهنگی خوب و منطقی بین جامعه دانشگاهی ما و ظرفیت‌های منطقه وجود داشته باشند.

وی ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در هر اقدام و کار عملیاتی، توجه و اهتمام ویژه به پیوست پژوهشی داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یک درصد جمعیت جهان اما ۲ درصد تولید علم ( رتبه ۱۵) را به خود اختصاص داده است که این نشان می‌دهد بعد از انقلاب اسلامی تولید علم جهش خوبی پیدا کرده است.

وی گفت: اینکه چقدر بتوانیم از تولید علم در اجرا استفاده کنیم توفیقات زیادی و آنچه مورد انتظار بوده حاصل نشده است.

قناعت افزود: سمت و سوی تمام تلاشی که پژوهشگران ما در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهند باید به سمت تولید ثروت باشد در غیر اینصورت آن کار ابتر مانده است.

وی بیان کرد: اگر تولیدات پژوهشی منجر به تولید ثروت شود سرمایه‌های انسانی تقویت شده و در خصوص اشتغالزایی نیز اقدامات قابل توجهی می‌توان برای کشور، استان یا منطقه رقم زد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: انتظار جامعه از پژوهشگر، فناوران و مدیران مرتبط این است که طرح پژوهشی و ایده تبدیل به تولید ثروت و درآمد شود.

وی بیان کرد: اساتید فعال در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌های استان و وزارت علوم صاحبنظر هستند و در سال‌های اخیر کارهای خوبی در سطح استان آغاز کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به ۴۷ طرح پژوهشی در ارتباط با صنعت اشاره کرد.

قناعت اظهار داشت: چاپ ۱۳ جلد کتاب، ثبت ۲ اختراع، اخذ مجوز پردیس علم و فناوری به صورت مشترک با پارک علم و فناوری استان و راه‌اندازی خانه‌های خلاق محتوا و رسانه از دیگر اقدامات دانشگاه است.

وی یکی از ضعف‌های کشور را رسانه دانست و گفت: آمریکا در حال متلاشی شدن است اما به دلیل داشتن امپراطوری رسانه، خود را بزک کرده و به دنیا به عنوان ابرقدرت نشان می‌دهد.

در این آیین با حضور رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان، دانشگاهیان و دانشجویان از ۵۰ پژوهشگر برتر دانشگاه‌های استان همزمان با هفته پژوهش و فناوری، تجلیل شد.