پرونده پیشنهاد ثبت سرزمین سیاه طبس در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ ۱۷/۵/۹۶ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار گردید تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: سرزمین سیاه نام منطقه ای است که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب طبس و در شمالی ترین بخش پناهگاه حیات وحش نایبندان قرار دارد. چون این منطقه از سنگ ها وگدازه های آتشفشانی سیاه رنگ پوشیده شده به سرزمین سیاه شهرت دارد.

وی افزود: این منطقه یکی از جاذبه های شهرستان طبس است که به لحاظ وضعیت ظاهری مشابه با گندم بریان شهداد درکرمان بوده و حاصل آخرین فعالیتهای آتشفشانی ایران دردوره کواترنر است. جنس سنگهای منطقه ازبازالت بوده که ازدسته سنگهای آذرین بیرونی محسوب میشوند. این سنگها در اثر فعالیتهای گسل نایبند و فوران این سنگها توسط چند آتشفشان درسطح زمین پراکنده گردیده اند و منطقه ای کم نظیر و زیبا همانند سطح کُرات منظومه شمسی پدید آورده اند.

ملکوتی گفت: طول این منطقه ۱۶ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر است. وسعت منطقه که تجمع سنگها در آن فراوان هستند ۲۴۰ کیلومتر مربع و وسعت کلی منطقه با توجه به پراکندگی سنگها و دهانه های آتشفشانی منفرد حدود ۴۰۰ کیلومترمربع است.

وی افزود: این منطقه ی زیبا و کم نظیر اهمیت بسیار ویژه ای در میان آثار طبیعی استان دارد و نیز اهمیت آن به لحاظ پتانسیل های گردشگری و جذب توریست دلایلی مهم و روشنی جهت معرفی، ثبت و حفاظت از این اثر طبیعی ملی می باشد.

 

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله