فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸.۵ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده که این میزان نیست به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

سردار مجید شجاع روز چهارشنبه در حاشیه آیین تکریم و معارفه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در جمع خبرنگاران افزود: تعداد خودروها و باندهای مواد مخدر هم امسال افزایش داشته اما تلاش می‌کنیم از ورود مواد مخدر به استان و استان‌های مرکزی کشور جلوگیری شود.

وی از افزایش ۴۰ درصدی تعداد متوفیان تصادفات استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: متأسفانه عامل انسانی بیشترین عامل اثرگذار در تصادفات فوتی استان در سال جاری بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز فصل سفرهای تابستانی، اظهار داشت: سفرهای تابستان با تعطیل شدن مدارس از اواخر خردادماه شروع می‌شود که پلیس هم سعی دارد توصیه‌ها و هشدارهای لازم را در بخش‌های مختلف اعلام کند.

وی افزود: علیرغم همه اقدامات خوبی که انجام شده اما از ابتدای امسال شاهد افزایش تلفات تصادفات به خصوص در جاده‌های استان هستیم.

سردار شجاع با تاکید بر اینکه عمده این تصادفات ناشی از خطای انسانی است ادامه داد: قبل از آیتم دیگری چه از لحاظ ابنیه، نقص فنی خودروها و جاده‌ها از ابتدای امسال خطای انسانی مهمترین عامل وقوع تصادفات بوده است.

وی هشدار داد: بخش عمده خطای انسانی به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی و بخشی مربوط به خاطر خستگی و خواب آلودگی ناشی از مسیرهای طولانی و انتخاب نامناسب ساعت مسافرت است که این امر موجب واژگونی خودرو و تصادف می‌شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت توجه به جلو از دیگر عوامل اصلی بودند که از ابتدای سال باعث افزایش تصادفات فوتی استان شده است.

وی بیان کرد: پلیس با همکاری دستگاه‌های مسئول تلاش می‌کند تا بتواند نقاط حادثه خیز را حذف و به حداقل برساند و توجه رانندگان و خانواده‌ها را به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای کاهش تصادفات استان جلب کنیم.

سردار شجاع با اشاره به حجم خسارت‌های مادی و معنوی که بعد از صحنه تصادف متوجه خانواده‌ها می‌شود افزود: از عمده این خسارت‌ها بی اطلاع هستیم یا به آن پرداخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته مستندی را با همکاری صدا و سیما در دست تهیه است که به زودی پخش می‌شود لذا توصیه می‌شود همه هم استانی‌ها به نکات ایمنی در جاده‌ها توجه کنند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد آسیب جدی که به راکبان موتورسیکلت در زمان تصادف وارد می‌شود به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی است، عنوان کرد: گرچه برخی کلاه‌های ایمنی به خصوص در هوای گرم استانداردهای لازم را ندارد اما همان حداقل استانداردها نیز باعث جلوگیری صدمه جدی به سر می‌شود.

وی تاکید کرد: در حالی که استفاده از کلاه ایمنی به سلامت و ایمن سازی راکبان موتور سیکلت و کاهش مرگ میرهای ناشی از تصادفات رانندگی کمک شایانی می‌کند؛ اما هنوز برخی از راکبان به این امر توجه نمی‌کنند لذا باید برای ارتقای ایمنی موتورسواران فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

سردار شجاع به افزایش سرقت‌های خرد در سال جاری اشاره کرد و افزود: فشارهای ناشی از مسائل اقتصادی بخش عمده از افزایش سرقت‌ها در استان را به خود اختصاص داده که عمده سرقت‌های خرد است.

وی با تاکید بر اینکه مردم تأثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع سرقت‌ها دارند، تصریح کرد: مردم در همه ایام باید از اموال خود مراقبت کنند و نکات ایمنی از جمله تجهیز خودرو به دزدگیر و قفل فرمان و پدال یا تعبیه حفاظ برای برخی از قسمت‌های منازل قدیمی را مد نظر قرار دهند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۵ درصد سرقت‌های استان از ابتدای امسال تاکنون کشف شده و برخی از اموال سرقتی مکشوفی تحویل مالباختگان شده، درخواست کرد تا مالباختگان برای شناسایی اموال مسروقه خود به پلیس آگاهی استان مراجعه کنند.

وی با اشاره به افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس در حوزه جاده‌های استان، افزود: سرعت در جاده‌های استان با دوربین‌های ثبت تخلف به صورت میانگین محاسبه می‌شود و با افزایش سرعت غیر مجاز جریمه برای رانندگان در نظر گرفته خواهد شد.

سردار شجاع با بیان اینکه گشت‌های انتظامی در داخل شهرها برای پیشگیری از وقوع جرایم و سرقت‌ها افزایش می‌یابد، عنوان کرد: در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها مسائل مربوط به اخلاق اجتماعی تذکر داده و پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پلیس با بی حجابی و سگ گردانی برخورد جدی می‌کند و اجازه تعرض به ارزش‌ها را توسط افراد هنجارشکن نمی‌دهد، افزود: البته در این استان به ندرت شاهد مسائل هنجارشکنانه و سگ گردانی هستیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: برابر قانون با سگ گردانی و کشف حجاب در خودروها هم برخورد می‌شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری یکی از مهمترین مسئولیت‌های نیروی انتظامی حفظ ارزش‌ها است و لذا برای این مهم خون‌های شهدای زیادی ریخته شده و اصل قانون نیز هم اجازه این هنجارشکنی‌ها در سطح جامعه را نمی‌دهد و باید همگان باید از قانون تبعیت کنیم.

سردار شجاع با بیان اینکه عموم مردم استان باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار قرار دهند اظهار داشت: قوه قضائیه نیز از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کند و فراگیری این فریضه الهی و تذکر لسانی در جامعه در کاهش و ریشه کنی ناهنجاری‌ها موثر است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله