مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار گلخانه‌ای در این استان ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون جذب و هزینه شده است که ۷۱ درصد تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

مهدی سورگی روز سه‌شنبه در نشست خبری بررسی پیشرفت نهضت گلخانه‌ای استان خراسان جنوبی افزود: مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه، ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است.

وی بیان کرد: تا جایی که توان داشتیم از اعتبارات ملی به ویژه اعتبارات تبصره ۱۹ جذب کردیم و مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در استان نهایی شد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مهر سال گذشته همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی امضا شد.

وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات هدف‌گذاری شد.

سورگی گفت: براساس تفاهم‌نامه مذکور، شرکت شهرک‌های کشاورزی نسبت به شناسایی اراضی مستعد اقدام کرده و اراضی را بدون زیرساخت در صورت تمایل سرمایه‌گذار واگذار می‌کند.

وی تصریح کرد: مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرستان‌های سربیشه، خوسف، نهبندان، زیرکوه و درمیان در استان نهایی شده و قرارداد با پیمانکاران انجام شده است که در حال انجام پروژه معابر و گازرسانی هستیم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرساخت‌های پروژه دام هنوز آغاز نشده است افزود: در این زمینه ۶ شهرک دام از مجموع مساحت ۱۶۷ هکتار، در استان تثبیت شده است.

وی گفت: مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز ۲ تا پایان سال قطعی می‌شود و سال آینده برای جذب پیمانکار اقدام خواهد شد.

سورگی از آغاز اقدام اجرایی برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک در استان خبر داد و افزود: مطالعات ۲ بارگاه بهداشتی روستای افین زیرکوه و گلندر سربیشه انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بارگاه‌های زرشک متعلق به روستاها هستند و باید در جوار روستاهای دارای محصول احداث شوند لذا سرمایه‌گذار غیربومی و فاقد فعالیت نمی‌تواند ورود کند.

سورگی گفت: در حوزه شیلات نیز در سیاهو سربیشه ۵۰ هکتار زمین نهایی شده که مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز دوم در دست اجرا است.

وی افزود: مهمترین پروژه بخش کشاورزی استان در زمینه توسعه استان، شهرک‌های کشاورزی هستند که این موضوع در همه دولت‌ها مورد توجه واقع شده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تمرکز جهاد کشاوررزی بر عملیاتی شدن پروژه‌های در دست اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای است.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح توسعه نهضت گلخانه در این استان ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بازه زمانی تفاهم‌نامه تا پایان سال آینده ادامه دارد.

سورگی گفت: در اعتبارات ملی و استانی سال آینده برای نهضت گلخانه تخصیص خواهیم داشت و شاهد پیشرفت قابل قبولی در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استان کمتر توسعه یافته است افزود: برای توسعه و پیشرفت استان با توجه به کمبود منابع آبی و تغییر اقلیم نیازمند وفاق و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم.

سورگی درباره گلایه سرمایه‌گذاران مبنی بر بالا بودن نرخ تسهیلات اظهار داشت: نرخ تسهیلات توسط بانک مرکزی تصویب می‌شود لذا در استان کاری از دست ما ساخته نیست.

وی گفت: نرخ تسهیلات گلخانه در استان‌های کمتر توسعه یافته ۱۲.۵ درصد است که از خط اعتباری ۴۴۰ میلیارد تومان کشوری در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مکاتباتی درخصوص کاهش نرخ تسهیلات تنظیم و ارائه شد اما این موضوع بعد از سفر وزیر نهایی نشد.

وی افزود: خراسان جنوبی علیرغم داشتن مشکلات متعدد اما تاکنون توانسته بیشترین مبلغ تسهیلات را جذب کند و تاکنون به اذعان بانک کشاورزی استان، ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شده است.

سورگی گفت: برای مجموع هزار هکتار تفاهم‌نامه، ۱۲ هزار فرصت شغلی در استان فراهم خواهد شد که در هر گلخانه به صورت مستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای نهضت گلخانه در استان استقبال کرده‌اند که در صورت تامین زیرساخت‌ها ورود خواهند کرد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: فروش محصولات نیز براساس عرضه و تقاضا است لذا ابتدا تامین بازار داخل استان و سپس صادرات محصول با همکاری و مشارکت تشکل‌های کشاورزی در مرکز مدنظر قرار دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: با توجه به تغییر اقلیم در استان، هر چهار سال یک درجه دمای هوا بیشتر و بارش‌ها کمتر می‌شود لذا مجبور هستیم به سمت توسعه گلخانه‌ها برویم.

محمدرضا اکبری افزود: با توجه به طرح توسعه نهضت گلخانه در استان باید به سمت تولید محصولات صادرات محور پیش برویم.