مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین علت معلولیت در خراسان جنوبی ازدواج فامیلی و در رتبه‌های بعدی ژنتیک و حوادث است.

 حسن شرفی  در نشست نمایندگان جامعه معلولان با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین آمار معلولان استان مربوط به زیرکوه و کمترین معلولان مربوط به شهرستان خوسف است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۴ هزار و ۶۴ نفر از خراسان جنوبی در سامانه بهزیستی تحت عنوان معلول ثبت هستند افزود: نرخ معلولیت خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد هشت هزار معلول در شهرستان بیرجند زندگی می‌کنند که معادل یک سوم کل جمعیت معلولان هستند.

وی افزود: نرخ معلولیت در استان از هزار نفر ۳۵ معلول بوده ولی در کشور به ازای هر هزار نفر ۲۵ معلول است.

شرفی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن پیشگیری از معلولیت در خراسان جنوبی افزود: بیشترین معلولیت در استان شامل حرکتی، جسمی و ذهنی بوده و کمترین هم مربوط به معلولیت صوت و گفتار است.

وی از وجود ۲۵ مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان در استان خبر داد و گفت: اکنون ۸۱۰ معلول در این مراکز نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۸ مرکز روزانه نگهداری معلولان نیز افزود: در این مراکز نیز ۹۰۰ نفر حضور دارند و از خدمات مختلف بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: ۱۴ هزار نفر مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می‌کنند و از ابتدای امسال ۲ مرحله افزایش مستمری داشته‌ایم.

شرفی با انتقاد از اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان گفت: تخصیص اعتبار کم‌بهره برای مراکز نگهداری معلولان و افزایش یارانه نقدی معلولان را از مهمترین درخواست‌ها مطرح کرد.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در بحث‌های توانبخشی و خرید وسایل مورد نیاز افزود: انتظار می‌رود نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این زمینه همکاری کند.

مدیرکل بهزیستی با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی ادارات و سازمان‌ها عنوان کرد: افزایش ارایه خدمات به معلول به خصوص در بخش‌های دندانپزشکی از دیگر درخواست‌های مطرح شده جامعه معلولان است.

وی بر افزایش تسهیلات اشتغال معلولان تاکید کرد و افزود: در بخش کارفرمایی دولت مشوق‌های خوبی برای به کارگیری معلولان به کار گرفته که پرداخت بیمه از مهمترین آن است طوری که پیش از اینکه تا پنج سال سهم بیمه معلول را دولت پرداخت می کرد و اکنون تا پایان بازنشستگی شده است.

شرفی گفت: مشکل سه درصد سهم معلولان در دستگاه‌های اجرایی امسال حل شده اما منتها مشروط به اینکه حداقل ۴۰ درصد امتیاز را کسب کنند و اگر معلولان امتیاز لازم را به دست نیاورند سهمیه برای سال بعد محفوظ می‌ماند.

نماینده مراکز شبانه روزی تحت مدیریت بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این نشست افزود: با توجه به بالا بودن آمار معلولیت در استان باید مسئله پیشگیری بیش از پیش جدی گرفته شود.

غلامحسین کریم پور با تقدیر از سرکشی استاندار از مراکز شبانه روزی نگهداری معلولان و کمک به این مراکز افزود: بر اساس تورم نقطه به نقطه مراکزی که به صورت روزانه خدماتی به معلولان می دهند در شرایط تعطیلی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به نگهداری شبانه روزی ۴۰۰ معلول و سالمند در مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند اظهار داشت: در هر ماه یک میلیارد و ۲۰۴ میلون تومان هزینه صرف حقوق و بیمه ۱۵۵ کارمند در این مرکز می‌شود در صورتی که دولت یارانه دولت حدود ۶۰۰ میلیون تومان است.

نماینده مراکز شبانه روزی تحت مدیریت بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان کسری پرداخت حقوق و بیمه داریم ادامه داد: با توجه به اینکه پایین بودن کمک خیران اگر در زمینه جبران تفاوت یارانه و هزینه‌ها اقدامی انجام نشود اکثر مراکز تعطیل خواهد شد.

وی تسهیلات کم‌بهره را از راهکاری‌های موقت کوتاه مدت دانست و افزود: در بحث مسکن و اشتغال معلولان هم باید اقدام ویژه‌ای انجام شود.

کریم پور با اشاره به کمبود پرستار، کاردرمان و فیزیوتراپ در حوزه نگهداری معلولان گفت: انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی با ورود به این حوزه شرایط استانداردی را فراهم کند.

بالا بودن هزینه تجهیزات مورد نیاز معلولان در بخش‌های درمانی و توانبخشی، لزوم تدبیر ویژه موسسات خدمات‌رسان در بحث هدفمندی یارانه، وجود مشکلاتی در معیشت معلولان، خرید خدمت از معلولان در بحث اشتغال، لزوم حمایت بیشتر از طرح مراقبت در منزل برای سایر شهرستان و افزایش ظرفیت پذیرش در این طرح، الزام مناسب سازی مراکز درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی ، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای حضور نابینایان در سطح جامعه، تمدید اعتبار کارت تردد برای توانخواهان و لزوم اعمال تخفیف تعرفه در بخش‌های آب، برق و گاز مراکز توانبخشی از مهمترین درخواست‌های نمایندگان جامعه معلولان در دیدار با استاندار خراسان جنوبی بود.