چهار تفاهم‌نامه در زمینه توسعه کشت گل نرگس خوسف روز چهارشنبه در سومین جشن شکرگزاری برداشت گل نرگس در این شهرستان امضا شد.

در این آیین شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در زمینه شارژ چاه‌های کشاورزی این منطقه برای تشویق کشاورزان به تغییر الگوی کشت، صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بند «الف» تبصره ۱۸ و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای کشت ارقام گل نرگس متناسب با اقلیم منطقه به صورت الگویی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

فرماندار خوسف در این آیین مراسم گفت: تسهیلات ارزان قیمت تفاهم‌نامه مذکور به منظور تولید، بهره‌برداری و فروش گل نرگس پرداخت خواهد شد.

محمد شفیعی افزود: در قالب تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته نیز امضا شد ۷۵۰ میلیون تومان از محل تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به نرگس‌کاران شهرستان پرداخت شد.

وی بیان کرد: انجمن نرگس‌کاران در سطح کشور شکل گرفته و امید است از این طریق بخش زیادی از مشکلات کشاورزان و بهره‌برداران استان نیز پیگیری و حل شود.

فرماندار خوسف اظهار داشت: امسال برای سومین سال متوالی جشن شکرگزاری برداشت گل نرگس در شهرستان برگزار می‌شود تا نگاه‌ها به سمت این محصول جلب شود.

وی بیان کرد: امروز با لطف مردم، مسوولان و بزرگان شهرستان خوسف، این منطقه در زمینه‌های مختلف صاحب نام و نشان است اما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان نیاز به معرفی بیشتر دارد.

شفیعی عنوان کرد: علاوه بر گل نرگس، محصول عناب نیز از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان است که در این زمینه نیز دغدغه عناب‌کاران شهرستان را به نوعی کاهش داده‌ایم.

وی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار کمیته قیمت‌گذاری عناب در استان برگزار شد و همچنین سه کارخانه فرآوری محصول عناب در شهرستان در حال ساخت است که برخی دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار خوسف به ظرفیت دامی این شهرستان اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۴ هزار نفر شتر و بیش از ۳۰۰ هزار راس گوسفند در شهرستان وجود دارد و بزرگترین کارخانه صنعتی دام در دست راه‌اندازی است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های صنعتی و معدنی، شهرستان خوسف صاحب نام و نشان است اظهار داشت: اکنون پنج معدن طلا در این منطقه شناسایی شده است و مردم انتظار دارند ثمره این معادن که شاید بیشترین ذخایر طلای شرق کشور است را هر چه سریعتر ببینند.

شفیعی عنوان کرد: در بخش‌های اقتصادی و کشاورزی نیز اقدامات خوبی در حال انجام است، همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی سال گذشته در شهرستان پرداخت شد.

وی یادآور شد: ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی در شهرستان خوسف انجام شده است همچنین در ۶ ماه گذشته ۱۸۰ نفر در ۲ کارخانه کک و گندله‌سازی مشغول به کار شده‌اند.

خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس کشور را دارد در حال حاضر ۳۷.۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول است و امسال ۲۰ میلیون شاخه گل نیز برداشت خواهد شد.