۲۸۷ هزار و ۷۱۲ رأس دام سبک و سنگین در سه ماه نخست امسال علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام در خراسان جنوبی واکسینه شدند.

 معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: این عده دام برای پیشگیری اواکسیناسیون ۲۸۷۷۱۲ رأس دام علیه بیماری‌ها مشترکز بیماری‌هایی از جمله شاربن، بروسلوز (تب مالت) و هاری واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه در این مدت مورد خاصی از بروز بیماری‌های مشترک گزارش نشده است، افزود: در قالب برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی و مشترک تعداد ۶ نفر شتر و ۲۱ راس گوسفند و بز در اثر بیماری بروسلوز شناسایی و از چرخه تولید حذف شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: در این مدت با توجه به هدفمند سازی برخی واکسن‌های دامی در بعضی شهرستان‌های استان برنامه مراقبت فعال از بیماری در جریان بوده که در راستای پایش و مراقبت از بیماری‌های مشترک تعداد ۴۷ هزار و ۶۱ راس انواع دام سبک و سنگین در قالب هزار و ۳۵۲ برنامه بازدید مورد معاینه قرار گرفته است.

وی استفاده از گوشت و فرآورده‌های حیوانی خارج از ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی، نگهداری غیر اصولی از حیوانات به عنوان حیوان خانگی یا حیوانات مزرعه و حمله‌ی حیوانات وحشی یا اهلی آلوده به بیماری را از عوامل انتقال بیماری‌های مشترک از حیوان به انسان برشمرد.

بخشی ابراز امیدواری کرد: با بالا رفتن سطح آگاهی‌های بهداشتی مردم و رعایت اصول پیشگیری و مراقبتی از بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، شاهد کاهش میزان بروز بیماری‌های مشترک و سایر بیماری‌های واگیر دام و طیور باشیم.

تاکنون بیش از ۸۳۰ مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان و طیور شناسایی شده است