رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای نام‌نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون تخلف خاصی در حوزه‌های انتخابیه استان رخ نداده است و ۲۲ بهمن نتیجه نهایی تایید صلاحیت داوطلبان از طریق شورای نگهبان اعلام می‌شود.

حجت‌ الاسلام علی محمدی روز چهارشنبه در سومین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی خراسان جنوبی که با حضور رییس کل دادگستری استان برگزار شد افزود: همچنین ۲۲ دی‌ماه جاری نتیجه بررسی صلاحیت‌ داوطلبان استان برای انتخابات مجلس یازدهم تا این مرحله اعلام خواهد شد.

وی گفت: طبق قانون انتخابات، داوطلبانی که به اعلام نتایج اعتراضی داشته باشند می‌توانند به صورت قانونی به شورای مرکزی نظارت بر انتخابات اعتراض کنند و پس از اعلام نتیجه این شورا بازهم افراد می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه افراد تایید صلاحیت شده بعد از اعلام نتایج نهایی تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات می‌توانند تبلیغات داشته باشند تصریح کرد: انتظار اصلی مقام معظم رهبری حضور حداکثری است که امیدواریم شاهد تحقق این مهم همانند سال‌های گذشته باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: نظارت کافی در ارتباط با برخی سیاه نمایی‌ها صورت گیرد تا اقدامات برخی‌ها سبب کاهش شور و نشاط انتخاباتی نشود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا افزود: با توجه به تقویم انتخاباتی و اعلام تایید صلاحیت شدگان همزمان با دهه فجر دستگاه‌های نظارتی نسبت به توجیه و پیش‌بینی و پیشگیری اعتراضات احتمالی اقدام کنند و تدابیر امنیتی لحاظ شود.

وی ادامه داد: دفتر شورای نگهبان توضیحات لازم و قانونی را از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کند.

وحدانی نیا با بیان اینکه نشست توجیهی نامزدها از قوانین انتخاباتی باید قبل از ۲۲ دی‌ماه در استان برگزار شود تصریح کرد: بعضا شاهد فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام در فضای مجازی هستیم که باید تذکر داده شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی توجه به سوء استفاده برخی نامزدها از اقدامات حمایتی دستگاه‌ها همچون کمیته امداد و بهزیستی داشته باشند و اقدامات نباید له یا علیه نامزدی صورت گیرد.

بررسی اجرای مصوبات نشست قبل، گزارش اعضا از نتایج پایش‌های میدانی  فضای مجازی، گزارش از مشکلات و آسیب‌های دوره‌های گذشته برای پیش‌بینی اقدامات لازم در دوره حاضر و گزارش اعضا از موارد پیشنهادی قابل طرح در کارگروه حقوقی از مهمترین دستور کارهای سومین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی خراسان جنوبی بود.