#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

شهرستان خوسف با داشتن ۴ معدن طلا به عنوان قطب معادن طلای استان مطرح است و از حیث داشتن خاک زرخیز و معادن طلایی، موقعیت قابل توجهی دارد.
محمدعلی آخوندی فرماندار خوسف اظهارکرد: بعد از معادن طلای شادان، گودکان و ماهر آباد ، با تعیین سرمایه گذار برای معدن طلای خونیک، این معدن به عنوان چهارمین معدن طلایی شهرستان خوسف در مسیر فرآوری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه معدن طلای خونیک دارای ذخیره خوبی است افزود: میزان ذخیره این معدن ۵۰۸ هزار تن است.

آخوندی ادامه داد: ظرفیت استخراج سالانه این معدن ۵۰ هزار تن می‌باشد که با راه اندازی کامل سالانه حداقل ۴۰ کیلوگرم طلا استحصال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عیار این معدن ۰.۸ppm است، گفت: عملیات تجهیز، بهره برداری و ساخت کارخانه فرآوری این معدن دو سال طول می‌کشد که انشاءالله با حمایت و کمک ادارات مربوطه و تلاش های سرمایه گذار محقق خواهد شد.

او اضافه کرد: در دهه مبارک فجر، فاز اول کارخانه فرآوری معدن طلای شادان نیز با ظرفیت بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و استحصال سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم طلا وارد چرخه تولید شد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: دیگر معدن طلایی خوسف، معدن طلای گودکان با ۳۰۵ هزار تن ذخیره طلا نیز در خردادماه ۱۴۰۰ وارد چرخه تولید شده و سالانه بیش از ۷۰ کیلوگرم طلا استحصال می‌کند.

او یادآور شد: معدن طلای ماهر آباد نیز یکی دیگر از معادن طلای شهرستان دارای ظرفیت ذخیره ۳۹۸ هزار تن طلا و ۸۳۴ هزار تن مس است که عملیات احداث کارخانه فرآوری در معدن شروع شده است و انتظار در تسریع روند امور دارد.

تلاش برای تبدیل خوسف به هاب معادن شرق کشور

آخوندی با بیان اینکه در شهرستان خوسف تعداد ۳۹ معدن فعال وجود دارد، گفت: باید برای تبدیل این شهرستان به عنوان هاب منطقه معادن شرق کشور به ویژه در حوزه طلا تلاش کنیم و از همه ظرفیت های موجود برای حمایت از سرمایه گذاری ها استفاده کنیم.

فرماندار خوسف تاکید کرد: توسعه معادن در شهرستان خوسف بایستی به عنوان محرک، زمینه توسعه شهرستان را فراهم کند و یکی از موضوعاتی که به صورت جدی پیگیری می‌شود، هزینه کرد حقوق دولتی و عوارض فروش در راستای ایجاد زیرساخت‌های این شهرستان است.

آخوندی یادآور شد: در راستای توسعه معادن در شهرستان خوسف، برخی از زیرساخت‌ها با مشکلاتی مواجه است که یکی از مهمترین مشکلات، ایجاد پست ۱۳۲ کیلو ولت در بخش معادن جلگه ماژان در کنار احداث پست ۱۳۲ کیلوولت شهرک صنعتی است.

وی اظهارکرد: امیدوارم با سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و تلاش های استاندار، به زودی شاهد رفع مشکلات موجود در راستای توسعه سرمایه گذاری در شهرستان باشیم و در گام اول بتوانیم شرایط را برای جذب و حضور سرمایه گذاران فراهم کنیم.