استاندار خراسان جنوبی گفت: ستاد توسعه خاوران تمامی بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند و به دنبال پشتیبانی و مانع‌زدایی است.

 “حمید ملانوری” روز پنجشنبه در نهمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور “علی رسولیان” معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین نماینده آستان قدس رضوی در بیرجند برگزار شد، افزود: شتاب‌بخشی به کارها در قالب حرکت‌های جهادی و انقلابی مهمترین تکلیف ستاد توسعه خاوران است.

وی بیان کرد: توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و استفاده از منابع خارج از استان مدنظر ستاد توسعه خاوران است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه از همه توان اداری و اجرایی استان برای توسعه استفاده می‌شود گفت: تعلل و کوتاهی مانع بزرگی برای اجرای کارها است لذا با استفاده از توان اجرایی و اداری باید امور تسهیل شود و روند سرمایه‌گذاری سرعت یابد.

وی این تعلل و کوتاهی در برخی برنامه‌ها را هزینه‌بر دانست و افزود: چنین وضعیتی خدمات را زمان‌بر می‌کند و گاهی شرایطی را رقم می‌زند که تاثیرگذاری کار را کم می‌کند و به واسطه مستهلک شدن پروژه، منابع را هدر می‌دهد.

ملانوری گفت: ستاد توسعه خاوران همه مدیران را دور یک میز جمع می‌کند تا موانع احتمالی در روند اجرای کارها را برطرف سازد و در قالب حرکت‌های جهادی و انقلابی امور را شتاب بخشد.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه خاوران در راستای نیازهای جامعه، فعال‌سازی منابع، تحقق شعارهای سال و عملیاتی کردن سیاست‌های کلی نظام گام برمی‌دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما حتی در انتخابات هم حول محور این ستاد حرکت می‌کنیم گفت: در قالب سیاست‌های این ستاد موانعی که در مسیر انتخابات قرار دارد مثل همین پمپاژهای روانی که تلاش دشمن برای حضور نیافتن مردم پای صندوق‌های رای است را رفع می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: حضور نیافتن مردم پای صندوق‌های رای به معنای سست شدن ثبات، انسجام ملی، اقتدار ملی، وحدت‌ها و همراهی‌هاست لذا ما باید این موانع را از مسیر تصمیم‌گیری مردم برداریم.

وی اظهار داشت: در قالب برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، تولیدت علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اشتغال و هر نوع تولیدی که باید در کشور انجام شود و باید مورد حمایت قرار گیرد، پشتیبانی می‌شوند.

ملانوری گفت: به معنای واقعی در ستاد توسعه عهد بسته‌ایم حول محور شعار سال (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) کارها را پیش ببریم و حتی در همین راستا همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده‌ایم برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ را براساس شعار سال تدوین کنند که این موضوع در ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز دیده خواهد شد.

وی بیان کرد: قرارگاه پشتیبانی و مانع‌زدایی نیز در ستاد توسعه خاوران شکل گرفته و با همکاری کارگروه امور زیربنایی با برداشتن موانع از پیش پای سرمایه‌گذار، مجوزهای لازم را طی دو هفته به متقاضیان اعطا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتظار داریم آستان قدس رضوی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به تعیین تکلیف پروژه‌های معدنی اقدام کند و در این زمینه حضور بیشتری در استان داشته باشد.

وی افزود: آستان قدس رضوی، هفت معدن خراسان جنوبی را در اختیار دارد اما این معادن فعالیت چندانی ندارند همچنین کارخانه سنگ‌بری که با سرمایه‌گذاری این حوزه پایه‌ریزی شده، تعطیل است.

ملانوری گفت: دو هفته پیش در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در استان رایزنی‌هایی انجام و مقرر شد تیم عمرانی و اقتصادی آستان قدس با سفر به استان، موارد را از نزدیک رصد کنند.

وی اظهار داشت: در نشست امروز نیز مسایلی درخصوص همکاری آستان قدس در ستاد توسعه خاوران مطرح شد البته این مسایل مربوط به چند سال قبل است که نشان می‌دهد ارتباط دو حوزه ضعیف بوده و پروژه‌ها معطل مانده است.

وی خواستار حضور و استقبال بیشتر آستان قدس در خراسان جنوبی و مشارکت در طرح‌های اقتصادی و عمرانی عام‌المنفعه شد و گفت: از زمان حضور مقام معظم رهبری در شهرستان نهبندان، آستان قدس حضور فعالی در استان داشته اما به مرور در این مدت اقدامات بسیار ضعیف و کند پیش رفته که این مشکل بدون شک به خاطر مانع‌هایی است که باید پیگیری و رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امید است با رفع این موانع، در جلسه بعدی ستاد توسعه خاوران تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم تا فعالیت‌های نیمه‌تمام تکمیل شود و آستان قدس رضوی به پروژه‌های دیگری نیز ورود کند.

وی خواستار مشارکت آستان قدس در احداث یا تکمیل پروژه‌های بین راهی نیز شد و گفت: پروژه بین راهی منطقه دیگ رستم – کرمان به واسطه قرار گرفتن در مسیر زائران مشهد مقدس و همجواری با چشمه آبگرم معدنی بسیار پرتردد است و باید در اولویت اجرا قرار گیرد.

ملانوری تصریح کرد: با حضور آستان قدس رضوی و منابعی که از محل آستان هزینه می‌شود، توسعه‌ای که مدنظر ما است با برکت بیشتری در استان شکل می‌گیرد.

وی درباره پیشنهاد نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی دپارتمان تخصصی آموزشی معدن در نهبندان هم گفت: این موضوع پیگیری و به زودی محقق می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی که امروز وارد بیرجند شد، ابتدا در نشست ستاد توسعه خاوران شرکت کرد و با حضور وی تفاهم‌نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استانداری خراسان جنوبی امضا شد.

تفاهم‌نامه تامین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌ شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان جنوبی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید.

همچنین فاز نخست واحد تولید آجر و جرم‌های نسوز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی طرح تولید دولومیت کلسینه و زینتر شده در این شهرستان آغاز شد.

بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان‌های سربیشه و قاینات از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه “علی رسولیان” به خراسان جنوبی است.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.