دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: با اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان، ۵۱۸ نامزد تایید صلاحیت شده شوراهای اسلامی شهر در این استان برای ۱۵۹ کرسی ششمین دوره شوراها رقابت می‌کنند.

غلامرضا حسین‌پور افزود: در این دوره از انتخابات شوراها، ثبت‌نام ۶۰۷ داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای استان خراسان جنوبی نهایی شد و ۶۶ داوطلب در مرحله اول بررسی‌ها در هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌های استان تایید صلاحیت نشدند.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۵۷ نفر در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت اعتراض خود در مراجع ذیربط اقدام کردند، ۲ نفر انصراف دادند و هفت نفر باقیمانده اعتراضی ارایه ندادند.

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: درخواست‌های وصول شده داوطلبان معترض در مهلت قانونی ۱۰ روزه در هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان رسیدگی شد که از این تعداد ۱۴ نفر تایید صلاحیت شدند.

وی افزود: براساس بررسی‌های مجدد صورت گرفته در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، چهار نفر به جمع تایید صلاحیت‌شدگان استان اضافه و مجددا ۲ نفر رد صلاحیت شدند که بدین ترتیب از مجموع ۶۰۷ نفر ثبت‌نام کننده برای رقابت در انتخابات شوراهای شهر استان، فقط ۵۰ نفر رد صلاحیت شدند و با احتساب ۳۹ نفر انصرافی در ۳۱ نقطه شهری استان ۵۱۸ نفر برای کسب ۱۵۹ کرسی شورای شهر رقابت خواهند کرد.

حسین‌پور اظهار داشت: در نقاط روستایی و عشایری استان نیز پنج هزار و ۳۸۷ نفر ثبت‌نام کننده نهایی داشتیم که تاکنون ۹۳ نفر انصراف داده‌اند.

وی گفت: از مجموع رد صلاحیت‌شدگان در هیات‌های اجرایی و نظارت بخش، تعداد ۷۶ نفر در هیات نظارت شهرستان‌ها تایید صلاحیت شدند و تعداد رد صلاحیت‌شدگان نهایی به ۱۴۷ نفر کاهش یافت بدین ترتیب مجموع تایید صلاحیت‌شدگان روستایی به پنج هزار و ۱۱۵ نفر رسید که این تعداد برای ۲ هزار و ۸۱۰ کرسی به رقابت می‌پردازند.

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: با دستور جدید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، باز هم امکان اعتراض و بررسی مجدد رد صلاحیت‌شدگان شوراهای روستایی در فرصت بسیار کوتاهی فراهم شده است که تلاش می‌شود با سرعت بیشتری، پرونده‌ها بررسی‌ شود و توسط هیات عالی نظارت استان به نتیجه نهایی برسد.

نام‌نویسی داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور از روز چهارشنبه ۲۰ اسفند سال گذشته به مدت یک هفته تا ساعت ۲۴ روز ۲۶ اسفند انجام شد و ۶۰۷ نفر در مهلت تعیین شده ثبت‌نام کردند.

ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری نیز از روز دوشنبه ۱۶ فروردین امسال آغاز شد و به مدت هفت روز تا روز یکشنبه (۲۲ فروردین) ادامه داشت.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

انتخابات ۲۸ خرداد در ۳۱ شهر و ۹۱۸ روستای استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود و براساس آخرین آمار رسمی ۹۸۷ شعبه اخذ رای در این استان با همه امکانات و تجهیزات لازم به منظور حفظ سلامتی مردم در نظر گرفته شده است.

خراسان جنوبی در حال حاضر ۳۱ شهر دارد که ۵۹ درصد مردم آن شهرنشین هستند و از مجموع شوراهای اسلامی که در شهرهای استان فعال بوده، یک شورا ۹ نفره، ۲۹ شورا ۵ نفره و یک شورا ۳ نفره است.