مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از افزایش ۴۲ درصدی ترانزیت کالا به افغانستان در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر مجوز افزایش تعداد کالاهای ترانزیتی به کشور افغانستان را نیز گرفته‌ایم.

 محمد کوه‌گرد در پنجمین نشست شورای هماهنگی مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اخیرا مجوز گمرک تخصصی ماشین‌آلات صنعتی و معدنی برای استان اخذ شد که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده تا تحول خوبی در زمینه زیرساختی استان فراهم شود.

وی گفت: همچنین در یک ماه اخیر مجوز ورود موقت خودروی سواری برای تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان را گرفته‌ایم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: ۳۵ درصد صادرات به کشور افغانستان از نظر ارزش و ۵۰ درصد از نظر وزنی از گمرکات خراسان جنوبی انجام می‌شود و در این استان ۱۰ واحد و دفترخانه گمرکی داریم.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۵۴ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی به افغانستان صادر شده است افزود: همچنین در این مدت چهار میلیون دلار واردات کالا داشته‌ایم.

کوه‌گرد خاطرنشان کرد: نیمه اول امسال ۱۷ هزار و ۲۲۴ مسافر ورودی و ۹ هزار و ۵۱۲ مسافر خروجی در مرز استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ورودی‌ ۹۰۰ درصد و از نظر خروجی ۲۵۰ درصد افزایش دارد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تلاش مجموعه ما به گونه‌ای است که از محل وصول درآمدهای مالیاتی ضربه‌ای به برخی لایه‌های اقتصادی جامعه وارد نشود.

جعفر احسانی‌مهر افزود: سال گذشته ۷۶ درصد مشاغل استان از پرداخت مالیات معاف شدند و دریافت مالیات از بقیه مشاغل هم بسیار ناچیز بوده است.

وی بیان کرد: در سطح کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی ۶ درصد از مشاغل دریافت می‌شود که در خراسان جنوبی این رقم سه درصد است.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقتصادی ملاحظات لازم در اخذ مالیات از مشاغل صورت می‌گیرد.

مدیر سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای سال جاری ۴۵۰ پرونده در استان تشکیل شده که مبلغ فروش کالاهای قاچاق و توقیف شده هفت میلیارد تومان بوده است.

مهدی اسماعیلی‌پور با بیان اینکه کمبود نیرو، استیجاری بودن، کمبود انبار و خودرو مهمترین مشکل این مجموعه است افزود: یکی از انبارهای این مجموعه در چند سال گذشته در آتش سوخت و نیاز به بازسازی دارد که درخواست ما این است مجموعه استان در بازسازی این انبار همراهی کند.

وی گفت: کمبود انبار مهمترین مشکل در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تمیکلی است و در این خصوص فقط ۴۰۰ مترمربع فضای انبار در اختیار داریم.

مدیر تالار بورس خراسان جنوبی هم گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری به لحاظ حجم معاملات ۱۱۲ درصد در تالار بورس استان رشد داشته‌ایم.

سعید هریوندی افزود: ۶ ماه نخست سال جاری هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال ارزش معاملات تالار بورس استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۴ درصدی داشته است و در استان ۳۰ نمایندگی و کارگزاری بورس وجود دارد.