استاندار خراسان جنوبی گفت: وجود پنج روزنامه در خراسان جنوبی بدین معناست که این استان مردم فرهنگی دارد و برای شکوفایی و پیشرفت استان، چاره‌ای جز استفاده از محورها و پیشران‌های توسعه نداریم.

 حمید ملانوری در بازدید از دفتر روزنامه زعفران و گفت و گو با مدیرمسوول و کارکنان این نشریه افزود: در ارزیابی فعالیت‌های اجتماعی هر منطقه شاخص مهم پیشرفت، میزان حضور و فعالیت نشریات و رسانه‌هاست.

وی تصریح کرد: هرچه رسانه‌های محلی در منطقه‌ای فعال‌تر باشند، نشان‌دهنده توجه بیشتر اهالی آن به مسائل فرهنگی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به موضوع جایگزین شدن فضای مجازی با رسانه‌های مکتوب و اینکه این مساله از اهمیت روزنامه‌ها نکاسته است گفت: نمی‌توان مردم را وادار به مطالعه و خرید روزنامه کرد اما می‌توانیم مردم را به آنچه باید بدانند، حساس کنیم چرا که بسیاری از مسائل و مشکلات موجود به خاطر همین ندانستن‌هاست.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که با وجود انبوه مطالبی که همه روزه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، آگاهی جامعه از حقایق اطراف بسیار اندک است که نشان‌دهنده نبود اطلاع‌رسانی صحیح است.

ملانوری سپس سه بحث توسعه، کرونا و انتخابات را از مهمترین مسائل روز استان برشمرد و گفت: ما چاره‌ای جز استفاده از محورها و پیشران‌های توسعه در مسیر توسعه خراسان جنوبی نداریم.

وی تاکید کرد: در این موارد قوانین دولت هم در خدمت پیشران‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شکوفایی استان پیامدهایی از جمله ایجاد نشاط، افزایش سطح رفاه مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد که همه اینها متأثر از پیشران‌های توسعه است.

وی رسانه‌ها را ابزار اطلاع‌رسانی این پیشران‌ها به مردم دانست و افزود: در این زمینه مهمترین رسالت رسانه‌ها، توجه ویژه به سه ابزار خبررسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش است.

ملانوری به نقش پیوست‌های رسانه‌ای پروژه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری و دولت نیز به این امر اصرار دارند.

وی کرونا را یکی دیگر از مسائل استان برشمرد و گفت: رسانه‌ها با وجود محدودیت‌ها و مشکلات فراوان، بزرگترین خدمات را در این زمینه ارائه کردند که این تلاش و تاثیرگذاری رسانه‌ها جای تشکر دارد.

استاندار خراسان جنوبی درخصوص انتخابات هم گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هر دو بسیار مهم هستند و تاثیرگذاری بسیاری دارند.

وی با تاکید بر جایگاه انتخابات در شرایط کنونی که دشمنان هم از داخل و هم از خارج فشار بسیاری وارد می‌کنند افزود: مردم باید ضمن دقت در انتخاب اصلح، مشارکت و حضور خوبی در صحنه داشته باشند.

ملانوری تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش بسزایی داشته باشند و برای حضور مردم در صحنه انتخابات فضاسازی کنند.

وی رسانه را به درخت گلی تشبیه کرد که هر روز می‌شکفد و فضا را عطرآگین می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این گل زیبا می‌تواند خارهایی داشته باشد که شامل انتقادها و تلنگرهایی نسبت به  کمبودها و بی‌توجهی‌هاست که البته این موارد از اهمیت رسانه نمی‌کاهد.

وی به مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تکلیف دستگاه‌ها به ارائه گزارش عملکرد خود از طریق روزنامه‌ها و افزایش اشتراک نشریات اشاره کرد و افزود: دلیل چنین تصمیمی این است که نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به دستگاه‌ها القا شود.

ضرورت تلاش بیشتر رسانه‌ها برای شناخت مردم از ظرفیت‌های استان 

استاندار خراسان جنوبی در بازدید از تحریریه روزنامه “آوای خراسان جنوبی” هم بر ضرورت تلاش بیشتر رسانه‌ها برای شناخت مردم از ظرفیت‌های استان تاکید کرد و گفت: با همه ویژگی‌های مثبت رسانه‌ها، معتقدم هنوز در ریل‌گذاری‌ها برای شناخت مردم از ظرفیت‌های استان جای کار داریم.

وی عملکرد رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی همچنین بازگو کردن چالش‌ها و ظرفیت‌های استان را مطلوب دانست و افزود: با توجه به آمار خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و نیز تعداد و تیراژ روزنامه‌های استان انتظار می‌رود که مردم نسبت به ظرفیت‌ها و چالش‌های استان آگاه‌تر باشند.

ملانوری اظهار داشت: ارزیابی ما از اطلاعات مردم استان نسب به منابع، دارایی‌ها و ذخایر موجود نشان می‌دهد، رسانه‌ها هنوز در این مسیر به نقطه مطلوب نرسیده و نتوانسته‌اند در اطلاع‌رسانی موفق عمل کنند.

وی گفت: تا زمانی که بیش از ۲۰۰ معدن غیرفعال در استان داریم در حالی که خراسان جنوبی بهشت معدنی کشور است، بهره کافی از دسترنج کشاورزان به این قشر بر نمی‌گردد و با تمامی قابلیت‌های گردشگری هنوز به نتایج قابل قبول نرسیده‌ایم نمی‌توان گفت در ریل‌گذاری‌های اطلاع‌بخشی به مردم موفق بوده‌ایم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بار این وظیفه سنگین را بر شانه رسانه‌های استان دانست و گفت: رسانه‌ها باید در این ماجرا مانند چشم و گوش و زبان برای جامعه عمل کنند.

وی با اشاره به اقبال عمومی جامعه به سمت فضای مجازی تصریح کرد: با تغییر این ذائقه بهترین راهکار در حوزه اطلاع‌رسانی این است که بدانیم چه محتوایی و به چه شکلی تولید کنیم که مخاطب رغبت مطالعه و دنبال کردن خبر را داشته باشد.

ملانوری افزود: با توجه به شرایطی که رسانه‌ها برای ادامه فعالیت طی می‌کنند، اینکه در این استان هنوز چراغ رسانه‌ها خاموش نشده، نشان‌دهنده فرهنگ مردم این منطقه نسبت به دانستن است.

وی نقش و نگاه رسانه‌ها در تداوم این اخلاق فرهنگی مردم را مؤثر خواند و متذکر شد: در جایی که علم و آموزش رونق دارد، رسانه‌ها نیز رونق دارند و فعال هستند.

استاندار خراسان جنوبی به نقش برجسته رسانه‌ها در ایجاد شور انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح نیز اشاره کرد و گفت: همیشه مشارکت مردم خراسان جنوبی در انتخابات حدود ۱۲ درصد بیش از سایر استان‌ها بوده و امیدواریم در این دوره نیز با کمک رسانه‌ها شاهد تکرار این حضور بیش از پیش باشیم.

بازدید استاندار از دفتر روزنامه‌های زعفران و آوای خراسان جنوبی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل دفتر استاندار، مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی از دی سال گذشته تاکنون از دفتر روزنامه‌های “امروز خراسان جنوبی”، “زعفران” و “آوای خراسان جنوبی” بازدید کرده است.

براساس آخرین آمار رسمی بیش از ۱۳۰ نشریه و پایگاه خبری و ۱۵ خبرگزاری در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.