استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس مفاد سند سازگاری با کم‌آبی، یکی از کارهایی که به طور جدی باید در استان دنبال شود، توسعه روش‌های نوین آبیاری است.

حمید ملانوری در آیین بهره‌برداری از پروژه ۸۴ هکتاری آبیاری کم‌فشار در روستای شاهرخت شهرستان زیرکوه افزود: خراسان جنوبی اولین استانی است که سند سازگاری با کم‌آبی را تدوین کرده و به تایید وزارت نیرو رسانده است.

وی بیان کرد: ایجاد و توسعه روش‌های نوین آبیاری باعث مدیریت منابع آبی، کمتر تخلیه شدن سفره‌های زیرزمینی و درست مصرف کردن آب در راستای تولید بهتر می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب این روش‌ها، افزایش تولید در سطح را شاهد هستیم که اقدام بسیار مبارکی است.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی و دیگر حوزه‌های متولی باید در زمینه مدیریت کشاورزی همت کنند تا بهترین و با کیفیت‌ترین تولید رقم بخورد و تلاش جهاد کشاورزی بر این باشد که کل استان را زیر پوشش روش‌های نوین آبیاری قرار دهد.

ملانوری با اشاره به اقداماتی که در راستای توسعه خدمات به مرزنشینان در شهرستان‌های مرزی انجام شده است، گفت: هدف اصلی ما توسعه خدمات به مرزنشینان است و بر این باوریم که افزایش امکانات و تجهیزات به تامین امنیت در مرز کمک می‌کند.

وی افزود: سطح رفاهی که در مناطق مرزی ایجاد می‌شود باید به همان اندازه باشد که مرزنشینان به کشور خدمت می‌دهند.

همزمان با سفر استاندار به شهرستان زیرکوه، پروژه ۸۴ هکتاری آبیاری کم‌فشار در روستای شاهرخت به بهره‌برداری رسید.

کل اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه ۸۲۰ میلیون تومان و جمعیت زیر پوشش این پروژه ۳۵ خانواده است.

کتابخانه عمومی مشارکتی روستای بهمن‌آباد زیرکوه نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

این کتابخانه با زیربنای ۱۲۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع احداث شده و کل اعتبار هزینه شده برای احداث آن ۹۰۰ میلیون تومان است که از این مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان توسط خیر تامین شده است.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی برای تجهیز کتابخانه روستای بهمن‌آباد ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده و جمعیت زیر پوشش این کتابخانه با ۳ هزار جلد موجود ۲ هزار نفر است.

آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها با همراهی نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، فرماندار و تعدادی از مسئولان شهرستان برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان زیرکوه که پس از سفر به شهرستان قاینات انجام شد، با هدف گفت و گوی رودرو و اطلاع از مسایل و مشکلات مردم در شهر آبیز حضور یافت.

ملانوری روز چهارشنبه در ادامه دور دوم سفرهای شهرستانی خود وارد قاینات شد و بدو ورود به شهر قاین با حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد و سپس از روند اجرای پروژه ساخت بیمارستان دوم شهر قاین و نیروگاه سیکل ترکیبی قاین بازدید و در نشست شورای اداری این شهرستان شرکت کرد.

وی عصر همان روز راهی شهرستان مرزی زیرکوه شد و بدو ورود به این شهرستان در روستای سیچ مورد استقبال قرار گرفت و با خانواده شهید قادری دیدار کرد.

۱۵ کیلومتر از باند دوم محور قاین – حاجی‌آباد – یزدان نیز با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی در شهرستان زیرکوه به بهره‌برداری رسید.

زیرکوه یکی از چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی است که شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.