دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان تصویب شده و از این پس برای استان‌های دارای نقشه مهندسی فرهنگی، اعتبار ویژه ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پرداخت می شود.

ا، سید مجید امامی  در نشست خبری با خبرنگاران خراسان جنوبی اظهار داشت: در بودجه امسال ۶۰ درصد جدول ۱۷ باید در استان ها هزینه شود، لذا ریل گذاری به سمت توانمند شدن استان‌ها است.

وی افزود: به دنبال آن هستیم با ترغیب و جاگذاری ردیف‌هایی در بودجه سال آینده، رویکرد زیست بوم گرا تقویت شود.

مسول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به وضعت فرهنگی استان خراسان جنوبی هم گفت: تغییرنگاه استان و تهران به ظرفیت های اصلی و  نقش آفرینی محوری خراسان جنوبی به عنوان بخشی از سرزمین خراسان بزرگ الزامی است که در آینده فرهنگی کشور نیز اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به سبقه فرهنگی خراسان جنوبی گفت: این استان دروازه بسیاری از اتفاقات کشور بوده و در دانش و علوم پایه نشان داده شده و عبارت دقیق تر خراسان جنوبی دروازه صدور فرهنگی ایران امروز به ایران بزرگ که بخشی از آن افغانستان است، خواهد بود لذا باید آماده اوج گیری تعاملات فرهنگی شود.

امامی با بیان اینکه دولت بر خواهر خواندگی شهرهای مرزی تاکید دارد، عنوان کرد: این پیش ایده توسط ایران در اجلاس اخیر وزرای فرهنگی یونسکو نیز پیشنهاد شده که در سراسر دنیا اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای مرزی باید به اوج اشتراکات و روابط خویشاوندی برسند، اظهار داشت: باید خراسان جنوبی را مهیای آینده تفاوت بدانیم، زیرا با صرف عادلانه شدن زیرساخت ها نمی توان دل خوش کرد، لذا انتظار می‌روند فعالان فرهنگی و زنان و مردان این خطه توانمندتر و مستقل تر از امروز شوند تا جریان سازی فرهنگی را در این استان شاهد باشیم.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به پیشرفت فرهنگ مادی در خراسان جنوبی گفت: همانطور که باید حوزه البسه، پوشاک، خوراکی، ادویه ها، خوردنی های گیاهی و حتی موسیقی مقامی از مصادیق فرهنگ مادی است که باید به فرهنگ معنوی وصل شود.

وی با تاکید بر اولویت نگاه عادلانه قبل از توزیع امکانات یادآور شد: حاکمیت و دولت نیز باید تعریف خود را از استان خراسان جنوبی بازسازی کند، لذا شعار عدالت فرهنگی اول در نگاه به استان ها باید پیاده شود.

امامی اظهار داشت: در استان هایی که کمتر در رسانه ملی دیده شدند، این نگاه وجود دارد و در جستجوی نظریه امکان و شکل‌گیری فرهنگی در این استان ها هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی تولید کارخانه چادرمشکی در خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ظرفیت خوب بازار خراسان جنوبی و رضوی، البته با توجه به تجار و بازار جنوب افغانستان، اقتضا می کند که در حوزه پوشاک اسلامی به طور مشخص چادر به عنوان پوشاک فراگیر زنان این منطقه نگاهی ویژه شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور عنوان کرد: برای پایین تر آمدن قیمت باید به فکر تنوع در مراکز تولید باشیم از همین رو سیاست قاطع دولت حمایت از نساجی مخصوصا کارخانه چادر مشکی است تا وابسته به واردات نباشیم.

وی گفت: بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مربع نیاز کشور از طریق قاچاق یا بار مسافرتی تامین می‌شود، لذا این نیاز در کشور می تواند از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی برآورده شود و به اشتغال هم کمک کند.

امامی ادامه داد: دولت باید با ارایه تسهیلات به سرمایه گذار کمک کند، لذا موافقت و حمایت سازماندهی کارگروه مد و لباس برای تاسیس کارخانه چادر مشکلی اخذ شده اما باید سرمایه گذاران استان پیش قدم شوند که البته این تمایل وجود دارد.

وی اظهار داشت:این موضوع می تواند قفل بسته ده سال گذشته را باز کند، زیرا تاکنون بیش از ۲ کارخانه در کشور فعال نبوده و کارخانه سوم یا چهارم هم در خراسان جنوبی می تواند نیاز کشور را تامین کند.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور افزود: صنایع فرهنگی، هنری و کالای پوشاک از مزیت های اقتصاد سبز استان هایی است که درگیر محدودیت های زیست محیطی هستند و اگر صادرات فرهنگی داشته باشیم از صادرات منابع طبیعی بهتر است.

وی با اشاره به احیای عروسک دو توک در خراسان جنوبی عنوان کرد: عروسک کالا هنر تجسمی انتقال فرهنگی بین نسل ها است و با عروسک ها به افسانه ها و حکایت های پیشینیان پیوند می خوریم و اگر امروز دچار گسست فرهنگی شده ایم دلیلش این است که اسباب بازی ها از زمین فرهنگی خودمان نیست.

امامی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی در کنار مدیران شهری می توانند به این موضوعات بپردازند و راه اندازی کارگروه نوآوری هم به همین منظور در استان ها راه اندازی شده است

وی گفت: در حوزه آیین ها آداب و سنت های جمعی و جماعات ها برای جذب گردشگران نیز از سیاست های جدی دولت است.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور ادامه داد: برگزاری این مناسک ها، جشن های استانی، محلی و روستایی مورد حمایت قاطع است، زیرا می تواند همبستگی اجتماعی را حول معانی و ارزش های استان توسعه دهد.

وی یادآور شد: آیین‌هایی که با اقتصاد منحصر به فرد استان عجین است همانند جشن زرشک، زعفران و عناب در استان خراسان جنوبی باید توسعه یابد و متعاقب آن گردشگری استان هم منطبق با تقویم رویدادها باشد.

امامی با تاکید بر اینکه رویدادها می تواند محرک جذب گردشگر باشد عنوان کرد: اگر در دوره فعلی رویدادسازی نکنیم، گردشگری رونق نمی یابد لذا سیاست جدی حمایت از توسعه رویدادهاست.

وی ادامه داد: در تقویم رسمی کشور هم برای رویدادها و تاریخ خراسان جنوبی جایگاهی ویژه قایل هستیم و منتظر بررسی روزی در تقویم کشور به عنوان روز زعفران هستیم تا با حمایت فعالان اقتصادی حوزه زعفران توجه ملی به این استان جلب شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: بازآفرینی لباس، نماد پوشاک اقوام در پوشش اسلامی مطلوب و برگ برنده نظام فرهنگی و هنری ما است، لذا آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد و انتظار می رود تا در فصل فرم مدارس سال آینده بتوانیم این موضوع را به بحث بگذاریم که چقدر از ویژگی پوشاک اقوام در فرم مدارس استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه محدودیتی در برای استفاده از لباس سنتی در ادارات نداریم، ادامه داد: اما تشخیص موضوع برعهده کارگروه مد و لباس هر استان است.

امامی با اشاره به لزوم بازآفرینی المان های لباس سنتی بر روی مانتو بیان کرد: میزان ترویج و تبلیغ لباس سنتی در رسانه های رسمی باید افزایش یابد که در برخی استان ها وضعیت خوب است، اما به زودی تهیه گزارشی از سازمان صدا و سیما در این خصوص را درخواست خواهیم کرد.

وی با اشاره به تعدد اقوام در کشور ایران گفت: از این حیث جزو سه کشور اول جهان هستیم، لذا متنوع ترین کشور از حیث اقوام زبان و گویش ها بوده اما هیچ سیاستی با هویت تاریخی بدون توجه به تنوع فرهنگ موفق نیست.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ملی ترویج حجاب به عنوان آراستگی است، ادامه داد: ایران را تهران دیدن و تهران را ایران دیدن بزرگترین خطای فرهنگی در دوره های گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: زیست بوم گرایی شرط عدالت اجتماعی است و پژوهش های فرهنگی و مردم شناسی در ایران بهترین منابع برای این ادعا است.

امامی با بیان اینکه کاربرد لفظ محرومیت برای خراسان جنوبی اشتباه است، عنوان کرد: اینکه منابع ملی در ۷۰ سال گذشته عادلانه توزیع نشده شکی در آن نیست؛ از همین رو شاهد هستیم در تخصیص منابع و زیرساخت ها مخصوص برای توسعه همچون راه و برق حق مطلب ادا نشده اما راه عبور از محرومیت انباشتی از سرمایه گذاری دولتی نیست، بلکه ظرفیت های مردم و استان باید احیا شود.

وی گفت: عدم حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز علت عقب ماندگی زیرساخت ها است، اما باید به گفتمان استان محروم در خراسان جنوبی پایان داد و نام استان فرصت ساز را به آن نهاد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه به نفع دولت است که نگاه خود را نسبت به خراسان جنوبی عوض کند و این مهم با همکاری رسانه ها محقق می شود، اظهار داشت: عدم مرکز گرایی شعار نیست بلکه در دوره جدید توجه خاصی به این موضوع شده است.

وی یادآور شد: انتخاب مدیران تحول گرا که راهبر نظام فرهنگی استان باشند، بخشی از رفع محرومیت است، زیرا با منابع انسانی می توان رفع محرومیت کرد تا با پولپاشی لذا کلمه استان محروم باید از خراسان جنوبی برداشته شود.

امامی گفت: البته برخی از نمایندگان مجلس گمان می کنند با این لفظ می توانند منابع و ردیف جذب کنند، اما در واقع بی مهری به یک تمدن است.

وی همچنین با اشاره به طبیعی بودن الیاف مورد استفاده از البسه و منسوجات خراسان جنوبی اظهار داشت: این دستبافت ها می تواند اقتصاد خانگی را سامان دهد، لذا استفاده از دستگاه‌های کوچک تولید پارچه بخش مهمی از نیاز به منسوجات سلامت محور را در کشور سامان می دهد.

مسول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه استفاده از الیاف طبیعی در عبور از بحران های فعلی به خصوص لباس خانگی و پوشاک زنانه  کمک می کند، یادآور شد: هر خانه خراسان  جنوبی با سرمایه های کوچک و نوآوری می تواند دارای یک دستگاه پارچه بافی باشد و محور لباس، شومیز و لباس اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه امروزه پنبه محصول دست‌نیافتنی در کشور است، گفت: اما این استان می تواند در صنعت پنبه و پشم و استفاده از  پارچه‌های سنتی کمک کند و اگر برندسازی شود تا هر ایرانی دوست داشته باشد یک لباس از الیاف طبیعی داشته باشد و به واسطه بُعد سلامت آن می تواند تبلیغات کرد.

امامی بر برگزاری نشست‌های سلامت محور در پوشاک تاکید کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی می تواند پژوهش‌های تجربی درخصوص آثار مثبت منسوجات طبیعی استان که مزیت دار است را  در قالب همایش‌هایی نشان دهد که حتما از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به خاطر استفاده از الیاف پلی استر بیش از ۷۰ درصد پوشاک خانگی و لباس زیر، استاندارد نیست، گفت: کارگروه پوشاک سلامت محور راه اندازی شده و تلاش می کنیم تا شاخص های فنی و علمی ضرر یا سلامت بخشی پوشاک را اعلام شود تا به سمت پوشاک استاندارد حرکت کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: گردشگری سلامت معنوی نیز برای کسانی که به دنبال آرامش و تجربه متفاوتی از زندگی پیچیده شهری هستند، اهمیت دارد لذا بافت تاریخی، مردم آرام و مهمان پذیر استان خراسان جنوبی و ظرفیت کویر در کنار هم می‌تواند بسته گردشگری معنوی را در استان ایجاد کند که به نظام فرهنگی استان پیشنهاد می شود تا از این ظرفیت استفاده کنند.

وی یادآور شد: موسیقی مقامی و دوتار خراسان و خوانندگان بزرگ منطقه هم در گردشگری معنوی می‌تواند اثرگذار باشد، اما زیرساخت‌ها نیز باید به این سمت حرکت کند.