استاندار خراسان جنوبی گفت: علاوه بر بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه، در برنامه است که برای ۲ شهرستان مرزی دیگر استان شامل زیرکوه و درمیان نیز اسناد توسعه جداگانه تهیه شود.

“حمید ملانوری” روز چهارشنبه در بیست و دومین نشست ستاد توسعه خاوران که یکی از دستور کارهای آن ارائه و بررسی گزارش اقدامات انجام شده در زمینه به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان بود، افزود: سند توسعه نهبندان که آن زمان سربیشه را هم شامل می‌شد در سال ۱۳۸۱ و چند سال بعد از سفر مقام معظم رهبری، به تصویب دولت رسید و از مجموع اعتبارات مصوب تاکنون ۹۰ درصد برای اجرای این سند هزینه شده است.

وی گفت: زمان‌بر شدن اقدامات سبب شد که همه اهداف مورد نظر در این سند محقق نشود و در سفر نوزدهم شهریور امسال رییس جمهوری به خراسان جنوبی، درخواست بازنگری سند توسعه نهبندان مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت تا سند بازنگری و در هیات دولت مطرح شود اما تاکید رییس جمهوری بر توجه به سند قبلی، آمایش و فضای فعلی استان و شهرستان بوده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس سند آمایش، سند قبلی توسعه و پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌شود باید اقدام ما مبنای تخصصی و علمی داشته باشد و بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه هرکدام به طور جداگانه انجام شود و بر پایه نظرات کارشناسی، فنی و تخصصی فرمانداران، ائمه جمعه، روسای شوراهای اسلامی ۲ شهرستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تایید و در اختیار استانداری قرار گیرد.

وی از متولیان این کار خواست که اسناد توسعه شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه تا هفته آینده در استان برای ارائه به هیات دولت جمع‌بندی شود.

ملانوری گفت: از آنجایی که باید مباحث سیاسی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بخصوص معدن را در شهرستان‌های مرزی به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهیم، امیدواریم با موافقت دولت در ادامه کار برای شهرستان‌های مرزی زیرکوه و درمیان هم اسناد توسعه جداگانه تهیه شود.

جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، سیاست اصلی استان

استاندار خراسان جنوبی جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را در اولویت و سیاست اصلی استان اعلام کرد و افزود: ما در موضوع خروج مواد معدنی به‌صورت خام جدی هستیم و تاکید بر این است تا جایی که امکان دارد، مواد معدنی پس از رسیدن به ارزش افزوده واقعی از استان خارج شود.

وی گفت: بعضا گزارش می‌شود مواد معدنی که مورد نیاز کارخانه‌های استان است از خراسان جنوبی خارج می‌شود که باید با قوت جلوی این کار گرفته شود.

ملانوری ادامه داد: فروش مواد اولیه معدنی در استان معامله برد – برد برای تولیدکنندگان خواهد بود و بسیاری از هزینه‌های اولیه تولید را کاهش می‌دهد لذا سیاستگذاری لازم برای جلوگیری از این کار در استان انجام می‌شود تا مواد اولیه مورد نیاز با قیمت پایین‌تر به دست تولیدکننده برسد.

وی گفت: همچنین تولیدات استان تا جایی که در دستگاه‌های دولتی، مجتمع‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها زمینه مصرف وجود دارد باید داخل استان استفاده شود و دستگاه‌های دولتی نیازهای خود را از تولیدات داخل استان تامین کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این اقدام در راستای حمایت از تولیدکنندگان است چرا که همین حمایت‌ها باعث می‌شود واحدهای تولیدی سر پا بایستند.

ریل‌گذاری برای تسهیل سرمایه‌گذاری

ملانوری با اشاره به اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران گفت: آنچه از ابتدا برای تحقق این اهداف و سیاست‌ها مدنظر بوده، خوشبختانه محقق شده و می‌توان گفت در زمینه سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های استان و پای کار بودن مدیران برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، ریل‌گذاری خوبی انجام شده است.

وی از رسانه‌ها به‌ویژه کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه خاوران درخواست کرد نتایج و اهداف این ستاد را به اطلاع عموم مردم برسانند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اهداف ستاد توسعه خاوران استفاده از همه ظرفیت‌ها در جلب و جذب سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت بوده که در همه شهرستان‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: نهبندان و سربیشه از شهرستان‌های پیشرو در جذب سرمایه‌گذار بوده‌اند و تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت پروژه‌ها در این ۲ شهرستان قابل تحسین است که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

ملانوری گفت: طرح‌هایی که به ستاد توسعه می‌رسد برای انجام آن هیچ بهانه‌ای از سوی دستگاه‌ها پذیرفتنی نیست و دستگاه‌ها قبل از ورود موضوعات به ستاد توسعه باید موارد را نسبت به موافقت یا رد آن تصمیم‌گیری کنند.

طرح‌ها براساس مزیت منطقه‌ای جانمایی شود

وی به تدوین سند آمایش سرزمین، صنعتی، معدنی و تجاری استان هم اشاره کرد و گفت: در هر شهرستان باید طرح‌ها با قابلیت منطقه‌ای مشخص شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از آنجا که طرح‌های اولیه سند مورد تایید استان قرار گرفته مدیران شهرستانی و سازمان صمت اقدامات لازم را برای جانمایی طرح‌ها در اطلس سرمایه‌گذاری استان انجام دهند.

وی احصای مزیت‌ها به‌صورت نقطه به نقطه را از برنامه‌های ستاد توسعه خاوران ذکر کرد و گفت: طرح‌ها باید بر پایه استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه روی اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها و استان جانمایی شوند.

ملانوری تاکید کرد: این طرح ها باید در سایت ستاد توسعه خاوران هم بارگذاری شود تا در اختیار عموم مردم به‌ویژه سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

وی گفت: طرح‌هایی که به مرحله امضای تفاهم‌نامه می‌رسد، نباید با هیچ گونه مانع‌تراشی از سوی دستگاه‌ها مواجه شوند.

استاندار خراسان جنوبی درباره درخواست یکی از سرمایه‌گذاران برای استفاده از پساب فاضلاب برای واحدهای معدنی گفت: خراسان جنوبی، استانی خشک و کم‌بارش است و یکی از راهکارهای تامین آب طرح‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت بزرگ پساب فاضلاب‌های شهری و روستایی است که می‌توان از توان بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفت.

در این نشست که با محوریت ارائه گزارش اقدامات انجام شده در زمینه به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان، تدوین سند توسعه سربیشه، اقدامات کارگروه امور زیربنایی در راستای صدور مجوزهای بی‌نام، آخرین وضعیت تفاهم‌نامه‌های منعقده شهرستان نهبندان و تبیین و تشریح سند آمایش سرزمین، صنعتی، معدنی و تجاری استان برگزار شد، ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هم به امضا رسید.