سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در سال زراعی جاری پیش‌ بینی گندم تولیدی استان ۵۱ هزار تن است که ۲۰ هزار تن آن از کشاورزان خرید تضمینی خواهد شد.

 مهدی جعفری در نشست کارگروه خرید تضمینی گندم سال زارعی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ افزود: خرید تضمینی گندم در استان ۲۰ اردیبهشت امسال از شهرستان نهبندان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به پیش بینی ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی و اینکه ۱۵ مرکز دولتی هستند گفت: در سال جاری قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۱۷۵ هزار ریال و خرید گندم مرغوب تا کیلویی ۱۸۹ هزار ریال هم انجام می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به برداشت ۲ محصول گندم و جو در استان گفت: بهره برداران با کمک ۹۸ کمباین داخلی، ۳۲ کمباین مهاجر و ۱۲۸ دروگر عملیات برداشت گندم و جو را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار در استان زیر کشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۰۸ هکتار زیر کشت جو، هزار و ۸۰۸ هکتار زیر کشت گندم آبی، هزار و ۵۰۵ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم وجود دارد.

جعفری با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت خرید تضمینی گندم در استان با حمایت دولت سیزدهم افزایش یافته است افزود: افت مفید گندم نیز از ۲.۲ در سال ۱۴۰۰ به ۱.۲۳ درصد در سال گذشته رسیده است.

وی گفت: مقدار خرید تضمینی گندم از ۲ هزار و ۸۳۴ تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن در سال گذشته افزایش یافت که موضوعات مختلف حمایتی دولت نقش موثری در افزایش خرید داشته است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین تعداد کشاورزان خرید تضمینی گندم از ۴۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به سه هزار و ۶۱۲ نفر در سال گذشته رسیده است.

وی تصریح کرد: کمباین‌ها در زمینه برداشت گندم همه تلاش خود را به کار گیرند و برای جلوگیری از ضرر کشاورزان ریزش و افت برداشت را کاهش دهند.

رئیس هیات مدیره بنیاد توانمندسازی بنیاد گندمکاران خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: گندم تولیدی در خراسان جنوبی از نظر کیفیت از متوسط کشوری بالاتر است.

سید محمود هاشمی‌ زاده با اشاره به افزایش کمیت و کیفیت خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی به همت دولت سیزدهم افزود: مقدار خرید تضمینی گندم از ۲ هزار و ۸۳۴ تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن در سال گذشته افزایش یافته و افت مفید گندم از ۲.۲ به ۱.۲۳ درصد در این مدت رسیده است.

وی گفت: این اقدامات خوب در قالب حمایت دولت از بخش کشاورزی و خرید تضمینی صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره بنیاد توانمندسازی بنیاد گندمکاران خراسان جنوبی عنوان کرد: در گذشته مراکز خرید تضمینی گندم در زمینه افت گندم دچار مشکل می‌شدند که در این جلسه تصمیم گیری شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد نیروی انتظامی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه تردد و سوخت کمباین‌ها همراهی لازم را داشته باشند و در سال جاری کمباین‌ها از نظر تامین سوخت مشکلی نخواهند داشت.

هاشمی زاده گفت: در زمینه پرداخت مطالبات کشاورزان هم براساس مصوبه کشوری بانک کشاورزی حق برداشت بدهی کشاورزان را از محل پرداخت مطالبات گندم آنان ندارد و کشاورزانی که حسابشان دچار مشکلات قضایی است حتما از قبل مشکل حساب خود را رفع کنند تا در زمینه دریافت مطالبات گندم دچار مشکل نشوند

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور