مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با تلاش های فراوان مشکل کامیون های متوقف در مرز ماهیرود رفع و امکان برگشت بخش زیادی از آنها فراهم شده است.

محمدعلی خاشی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی خراسان جنوبی با رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد افزود: امکان برگشت حدود  ۷۰ تا ۸۰ کامیون که آن سمت مرز متوقف شده بود، فراهم شده که تا پایان امروز بخش زیادی از آنها باز می گردند.

وی اظهار داشت: ۲ ماه نخست امسال کل کالاهای صادرات خروجی ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از گمرگات استان کالا صادر شده که این میزان صادرات بالغ بر ۳۵۰ هزار تن بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این حجم از صادرات ابتدای امسال از لحاظ ارزش ۷۱ درصد و از لحاظ وزن ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: از کل کالاهای صادراتی امسال ۱۵ میلیون دلار به میزان ۲۰۱ هزار تن متعلق به کالاهای خراسان جنوبی و ۲۷ میلیون دلار از محل خروجی کالاهای ماده ۱۱۶ بوده است.

خاشی با اشاره به مقایسه صادرات ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: صادرات مدت مشابه سال گذشته ۳۲ میلیون دلار و امسال ۱۵ میلیون دلار بوده که کاهش ۵۰ درصدی در ارزش و ۲۵ درصدی در وزن را نشان می دهد.

وی ادامه داد: صادرات ماده ۱۱۶ نیز ۲  ماه ابتدای سال گذشته ۱۱۳ میلیون دلار و امسال به ۲۷ میلیون دلار رسید که از لحاظ ارزشی ۷۶ درصد و از لحاظ وزنی ۶۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد موانع مقطعی از طرف افغانستان در کاهش صادرات اثرگذار است گفت: خراسان جنوبی از این موضوع در سال ۹۳ تحت تاثیر شدید قرار گرفت و پارسال نیز به مدت پنج ماه صادرات چهار قلم عمده به صورت حساب شده ممنوع شد.

وی با اشاره به رفع این ممنوعیت با رایزنی های انجام شده افزود: این ممنوعیت ها که تا ۱۵ تیرماه امسال رفع شده ناشی از برخی مسایل بین دولت افغانستان و تجار است که باید مرادوات دولتی رعایت شود و امیدواریم آنچه دولت می خواهد رعایت کنند که تبعات آن به خراسان جنوبی برنگردد.

خاشی محاسبه مالیات براساس تراکنش های بانکی را عامل اثرگذار دیگری در عملکرد تجارت استان دانست و گفت: براساس تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری باید از ظرفیت همسایگان و بازارچه های مرزی حداکثر استفاده انجام شود.

وی با بیان اینکه افغانستان بیشتر به دنبال گمرک رسمی بوده تا بازارچه مرزی گفت: با این وجود طبق اعلام دولت افغانستان به گمرک این کشور شرایط بازگشایی بازارچه یزدان تا شهریور ۹۸ باید فراهم شود که نیاز به پیگیری وزارت امور خارجه دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: گمرک ایران آمادگی ارایه تاسیسات اداری، خدمات ایاب و ذهاب و حتی اسکان نیروهای افغان در خاک ایران را دارد تا در نزدیک ترین شهر مرز مستقر شوند و این مشکل رفع شود.

وی گفت: در مرز ماهیرود با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی فرصت سرمایه گذاری افغان ها نیز فراهم شده است و یکی از درخواست‌های فعالان اقتصادی این است که بخشی از صادرات به افغانستان را از طریق مرز دوکوهانه انجام بدهند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله