#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از آغاز مرمت ارگ کلاه‌ فرنگی بیرجند خبر داد و گفت: این بنای تاریخی برای بازدید نوروزی مردم و گردشگران آماده می‌شود.

حسن رمضانی به رسانه‌ها اعلام کرد: پس از بازدید استاندار از ارگ کلاه‌ فرنگی و دستور وی مبنی بر مرمت و ساماندهی بنای مذکور و پس از تخصیص اعتبار، مرمت بنا آغاز شد.

وی افزود: گچ‌کاری اتاق‌های اشکوب (طبقه) اول آغاز شده و اصلاح روشنایی، نورپردازی، ساماندهی محوطه و مرمت نمای بنا در ادامه این اقدامات انجام می‌شود تا ارگ کلاه‌ فرنگی برای بازدید نوروزی مردم و گردشگران آماده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت:‌ نمایشگاه موقت اسناد تاریخ سیاسی نیز همزمان با روزهای سال نو در محل این بنای تاریخی برگزار می‌شود.

پیش از این معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در دی امسال اعلام کرد: پیرو دستور استاندار، تحویل، بهره‌برداری و مدیریت ارگ کلاه فرنگی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده گفت: ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی بیرجند با تامین استانداردهای لازم، تا نوروز ۱۴۰۱ آماده استفاده عموم خواهد شد.

ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجاریه، ثبت ملی شده و اکنون در محل فرمانداری بیرجند است.

این بنای ۶ ضلعی که زمانی مقر حکومتی بود، به نماد و نگین شهر بیرجند شهرت دارد.

خراسان جنوبی در حال حاضر ۹۷۳ اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در فهرست میراث ملی دارد و دارای چهار اثر ثبت جهانی است که یکی از آنها عمارت و باغ اکبریه بیرجند است.

بسیاری از مسافران و گردشگران، مرکز این استان را به ۲ اثر تاریخی باغ اکبریه و ارگ کلاه فرنگی می‌شناسند.