مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه شرکت شهرک‌های کشاورزی و استانداری برای احداث یک‌ هزار هکتار گلخانه و بارگاه زرشک در استان، تاکنون ۱۶ مجتمع در قالب ۱۵۰ هکتار زمین مکان‌یابی شده است.

عبدالرضا رضایی روز سه‌شنبه در نشست خبری آنلاین که از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شد افزود: یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان استان، نبود محل مناسبی برای خشک کردن محصول زرشک بوده است.

وی بیان کرد: در این زمینه تسهیلات ۱۵ درصدی برای احداث بارگاه زرشک و عناب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۲۱ هزار و ۸۷۱ تن زرشک از باغات استان در سال جاری گفت: پارسال ۱۷ هزار و ۶۵۳ هکتار از سطح زیر کشت باغات استان مربوط به محصول زرشک بود که حدود ۲۰ هزار و ۸۳۹ تن محصول از این باغات برداشت شد.

وی افزود: فرایند صدور مجوز ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب در استان تسهیل شده است و خشک کردن به روش سنتی سبب کاهش کمی و کیفی برخی محصولات به ویژه زرشک می‌شود.

رضایی اظهار داشت: متقاضیان برای دریافت مجوز احداث بارگاه می‌توانند به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی حداقل مساحت برای دریافت مجوز بارگاه زرشک و عناب را پنج هزار متر مربع باغ اعلام کرد و گفت: به ازای هر پنج هزار متر مربع باغ، ۷۰ متر مربع بارگاه مجوز داده می‌شود همچنین به ازای افزایش هر هزار متر باغ ۱۵ متر سطح بارگاه نیز افزایش می‌یاید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی گفت: در طرح هادی روستاها نیز کشاورزان می‌توانند در صورت تایید دهیار مجوز احداث بارگاه را دریافت کنند.

وی بیان کرد: همچنین در روستاهایی که نیاز به احداث مجتمع باشد با مشارک شرکت شهرک‌های کشاورزی و بهره‌برداران منطقه اقدام خواهد شد.

وی افزود: سطح زیر کشت باغات در خراسان جنوبی ۸۶ هزار هکتار است و سال گذشته میزان تولیدات باغی استان ۱۳۰ هزار تن بود.

رضایی با اشاره به گونه‌های متفاوت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: حدود ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در عرصه‌های طبیعی و زراعی استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ نوع جزو گونه‌های دارای اولویت است.

وی اظهار داشت: محصولاتی از قبیل زعفران، زیره، خاکشیر، خارشتر، رازیانه، آویشن، زنیان و خرفه از جمله مهمترین گیاهان دارویی استان هستند.

وی گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان‌ جنوبی جز زعفران پنج هزار هکتار است که سه هزار و ۳۰۰ تن گیاهان دارویی برداشت می‌شود.

رضایی در ارتباط با کشت باغات و مزارع الگویی گفت: این طرح با مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران قابلیت اجرا دارد و درخصوص زیتون و عناب در حال انجام است.

وی یادآور شد: یکسری گونه‌های گیاهی از سطح مراتع جمع آوری می‌شود که برخی گیاهان از قبیل آنغوزه به دلیل روش جمع‌آوری در خطر انقراض قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی عنوان کرد: یکی از اتفاقات مهم در استان این بود که در سه شهرستان سربیشه، بشرویه و طبس کشت زراعی آنغوزه را آغاز کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم یک تا ۲ سال زودتر قابل برداشت باشد.

وی گفت: بُنه آنغوزه نیز به صورت آزمایشی در استان نخستین بار تولید شد که اگر به تولید انبوه برسد و و وارد مراتع کنیم زودتر به بهره‌برداری خواهیم رسید.