استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت نمایشگاه ملی صنایع دستی برای معرفی محصولات خاص استان تاکید کرد و گفت: برخی محصولات خاص خراسان جنوبی است که برای معرفی آنها نیاز به برندسازی داریم.

 جواد قناعت در نشست برنامه‌ریزی نمایشگاه ملی صنایع دستی با محوریت خراسان جنوبی افزود: برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی، فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی استان است لذا باید از این فرصت برای ارائه و عرضه محصولات خاص خراسان جنوبی حداکثر استفاده را ببریم.

وی تصریح کرد: تولید محتواهای مناسب با شعارهای نو و تازه و حرف‌های جدید که جذابیت ایجاد کند، برای معرفی محصولات خاص استان ضروری است.

استاندار خراسان جنوبی از برگزاری نمایشگاه ملی که حضور ۳۰ استان کشور را در خراسان جنوبی به همراه دارد، به عنوان یک فرصت مطلوب یاد کرد و با تاکید بر اینکه در این زمینه باید سنگ تمام بگذاریم گفت: میزبانی استان‌های دیگر، فرصتی طلایی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی و دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی است.

وی بر نقش صدا و سیما در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که طی این چند روز برپایی نمایشگاه و برقراری ارتباط با استان‌ها و شبکه‌های مختلف، خراسان جنوبی در شبکه‌های مختلف استانی و ملی مطرح شود.

قناعت افزود: اطلاع‌رسانی وسیع درخصوص برگزاری نمایشگاه توسط مطبوعات و جراید نیز می‌تواند به معرفی استان کمک کند.

وی گفت: لازمه بهره‌برداری حداکثری از فرصت طلایی برپایی نمایشگاه برای عرضه توانمندی‌های خراسان جنوبی، کار تیمی خوب، هم‌افزایی و مشارکت همه حوزه‌هاست.

استاندار خراسان جنوبی گردشگری و صنایع دستی را از مؤلفه‌های کلیدی استان برشمرد و متذکر شد: فرصت‌های گردشگری، صنایع دستی و آثار باستانی استان اگرچه مغفول مانده اما در بحث اشتغالزایی و کمک به توسعه، با ظرفیت‌های کشاورزی و معدنی برابری می‌کند.

وی برندسازی را از نکات کلیدی در معرفی محصولات استان عنوان کرد و گفت: برخی محصولات خاص خراسان جنوبی است و نمونه مشابهی در دیگر مناطق ندارد لذا باید برای معرفی آنها و نیز محصولات مزیت‌دار استان، در سطح ملی و جهانی برندسازی داشته باشیم و وقت و انرژی بیشتری بگذاریم.

قناعت از حوزه‌های متولی خواست با طراحی و آماده‌سازی بسته‌های حاوی صنایع دستی خراسان جنوبی برای هدیه دادن به مهمانان خاص به معرفی داشته‌های استان کمک کنند و حتی این موضوع در اولویت برنامه‌های تمامی دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان هم باید در این نمایشگاه حضور پررنگی داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سفیر قرقیزستان در ایران شنبه آینده به استان سفر می‌کند گفت: از جمله موضوعاتی که باید در این سفر مورد توجه قرار گیرد، معرفی صنایع دستی و آثار باستانی و تاریخی استان است.

وی افزود: فرودگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، ورودی‌های شهرها، هتل‌ها و شرکت‌های استانی جزو ارزش‌های شهری هستند که سطح رفاه یک منطقه را نشان می‌دهند و این ظرفیت‌ها که همان وهله اول و بدو ورود به چشم می‌آیند، می‌توانند ترغیب کننده باشند.

قناعت گفت: ما این ظرفیت‌ها را داریم و باید برای ترغیب گردشگران و سرمایه‌گذاران به حضور در استان، از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم همچنین از فرصت حضور مهمانان برای تقویت صنعت هتلداری و اقامتگاه‌های بومگردی منطقه استفاده شود.

وی بر اجرای برنامه‌های پرمحتوا، شاد و مفرح در مدت برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی تاکید و تصریح کرد: برای حضور پررنگ استان در نمایشگاه بین‌اللملی که بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود باید از اکنون برنامه‌ریزی کنیم تا بهترین استفاده را از این فرصت نیز ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هم گفت: پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌ دستی در خراسان جنوبی هفتم تا یازدهم آذر امسال با حضور صنعتگران و فعالان صنایع دستی سراسر کشور، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند برپا می‌شود.

هادی شاهوردی افزود: شهرستان‌های خراسان جنوبی با رشته‌های مزیت‌دار خود در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و ۱۰ غرفه نیز به معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های استان اختصاص خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حاشیه این نمایشگاه سراسری ارزیابی صنعتگران و هنرمندان حاضر انجام می‌شود و منتخبان به نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌ دستی اعزام خواهند شد.