رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اقدامات ستاد دیه و گذشت شکات، زمینه آزادی ۱۸ زندانی جرایم غیرعمد، مالی و مهریه در استان فراهم شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی  در حاشیه هفتمین نشست ستاد دیه خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: این افراد هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی داشتند که با کمک خیرین، کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی ستاد دیه و گذشت شکات آزاد می‌شوند.

وی گفت: از این ۱۸ پرونده ۶ مورد مربوط به کسانی است که از سال ۹۷ به قبل در زندان بودند به خاطر اینکه ارقام بدهکاری‌شان زیاد بود زمینه آزادی آنان فراهم نمی‌شد که این زندانیان هم آزاد شدند و در حال حاضر زندانی جرایم غیرعمد قدیمی در سطح زندان‌های استان وجود ندارند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: با احتساب این ۱۸ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۹ زندانی غیرعمد با تلاش ستاد دیه و خیرین آزاد شدند و مبلغ بدهی آنان ۳۸ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۶۴ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان هستند که پرونده‌های آنها در دست بررسی است و آنهایی که نیازمند همکاری ستاد دیه هستند پرونده‌ آنان در جلسات مطرح و آزاد خواهند شد.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: ۱۴ میلیارد تومان برای آزادی ۶۴ زندانی باقی‌مانده نیاز است که بخشی از این مبلغ برای این افراد از طریق گذشت شاکی، تسهیلات و ستاد دیه تامین خواهد شد.

وی افزود: با اتخاذ سیاست‌هایی که امسال در دادگستری خراسان جنوبی اعمال شد ورودی‌ها در جرایم غیر عمد و محکومین مالی ۳۰ درصد کاهش داشته و با تلاشی که ستاد دیه انجام داده خروجی‌ها هم ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد که مجموع اینها موجب شده ۴۰ درصد کاهش ماندگاری جرایم غیر عمد در زندان‌ها را داشته باشیم.

رییس دستگاه قضایی خراسان جنوبی همت خیران را در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد خواستار شد.