رییس‌ کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامتی مردم ۲۳۸ دادرسی در محاکم قضایی استان به صورت آنلاین برگزار شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز پنجشنبه در نشست شورای معاونین، روسای حوزره‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۱۵۰ مورد از طریق پایگاه قوه قضاییه و ۸۸ مورد به صورت ارتباط ویدئو کنفرانس برگزار شد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در این ارتباط پیشرو و برتر در سطح استان‌های کشور بوده است گفت: با توجه به اهمیت محفوظ ماندن اطلاعات شخصی جامعه هدف این ارتباط در بستر اینترنت انجام نشد.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: از این تعداد پرونده ۱۳۹ مورد در دادگاه‌های کیفری سطح ۲ و بقیه در دادگاه‌های قضایی بررسی شده است.

وی گفت: ۱۲۱ متهم، ۶۴ شاکی، ۳۶ وکیل، ۱۵ نماینده، ۶ شاهد و یک کارشناس در دادگاه‌های آنلاین محاکم قضایی خراسان جنوبی شرکت کردند.

حجت الاسلام حمیدی از شرایط کنونی در کنار همه سختی‌ها به عنوان فرصت یاد کرد و گفت: ویروس کرونا نیازمندی‌ها را بر ارتباط‌های فناورانه دوچندان کرد که امیدواریم با تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز بتوانیم دادگاه‌های بدون نیاز به حضور ارباب رجوع را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی تمامی پروتکل‌های بهداشتی را در این مدت با شیفت‌بندی محاکم قضایی، تقسیم‌بندی دادگاه‌های کیفری، قضایی، اجرای احکام و بدوی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی اماکن و ابنیه انجام داد و در این مورد خوشبختانه نگرانی‌ها کمتر است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: شیفت‌بندی محاکم قضایی با توجه به اهمیت جلوگیری از ازدحام جمعیت تا مهر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی از استقرار میز خدمت در ورودی تمامی محاکم قضایی استان خبر داد و افزود: اقدامات زیادی در زندان‌ها طبق پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت و غیر از موارد محدود ابتلا که در همان ابتدا مدیریت شد، مورد خاصی نداشتیم.

حمیدی از اعطای مرخصی به ۷۰ درصد از زندانیان در این مدت خبر داد و گفت: رعایت امنیت جامعه، خط قرمز دستگاه قضا است و مرخصی این افراد خطری برای امنیت مردم نبود.

وی گفت: در این مدت از حداکثر ظرفیت برای ارتباط ویدئو کنفرانس در زندان‌ها استفاده و پرونده‌های زیادی در این خصوص رسیدگی شد.

حمایت از تولید اولویت دستگاه قضا است

وی حمایت بی‌دریغ دستگاه قضا از تولید را جزو اولویت‌های قوه قضاییه در سال جاری دانست و اضافه کرد: این دستورالعمل باید نصب‌العین تمامی محاکم قضایی استان باشد تا خللی در جهش تولید ایجاد نشود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دیدگاه واحد و جهادی باید در این مساله در تمامی محاکم بخصوص دستگاه‌های متولی به وجود آید زیرا بسیاری از تولیدکنندگان از دستورالعمل‌های موازی و متناقض و قوانین دست و پاگیر تولید گلایه دارند که شرایط به وجود آمده در صنعت خودرو هم بی‌ربط به این قضیه نیست.